Apoteksgruppen belyser utmaningen med att drabbas av cancer under en pandemi

Varje timme får en kvinna beskedet att de har drabbats av bröstcancer och 27 män får diagnosen prostatacancer varje dag. Det är hela 8 000 kvinnor som drabbas varje år och 10 000 män, det kan hända vem som helst men tillsammans kan vi handla för livet.

Cancerpatienter är en grupp som har, sedan pandemin slog till, drabbats hårt av att samhället stängts ned och av den sociala distanseringen som krävts av alla riskgrupper. Coronaviruset (covid-19), tvingar fram stora förändringar i vården. Konsekvenserna för cancerpatienterna blir omfattande och sannolikt väldigt olika i landet beroende på smittspridning, lokala resurser med mera.

Det är många i Sverige som är oroliga just nu och inte söker vård eller går på sin mammografi. Detta kommer resultera i att färre bröstcancrar upptäcks. När det väl upptäcks är det i ett senare skede, vilket kan försämra prognosen och möjligheterna att bli botad. Vi är tacksamma för att Apoteksgruppen hjälper oss att sprida kunskap om tidig upptäckt genom att berätta om hur man själv undersöker sina bröst mellan mammografibesöken. Denna information är särskilt viktig nu för personer som skjuter upp eller avbokar sitt besök på grund av pandemin. Årets kampanj kommer troligtvis att innebära en minskad insamling på grund av rådande tider. Oavsett pandemin kommer 8 000 kvinnor få bröstcancer i år. Därför är vi extra glada över att vårt samarbete med Apoteksgruppen, som pågått i många år fortsätter och att apoteken driver insamling genom att sälja Bröstcancerförbundets rosa band och reflex, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Apoteksgruppen stöttar Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet varje år genom sin kampanj Färgstarka mot cancer – handla för livet, med start 1 oktober, där det säljs rosa band, blå mustascher och även reflexer i apoteken samt online. Varje krona går oavkortat till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet.

Vem som helst kan drabbas

För att belysa hur vanligt det är att någon drabbas och att det kan hända vem som helst har en av Apoteksgruppens medarbetare, Karin Blomquist Hansson, valt att dela med sig av sin berättelse.

När Karin fick beskedet att hon drabbats av bröstcancer var det till en början svårt att ta in, men hon bestämde sig för att hon skulle kämpa och bli frisk.

Jag har en styrka i mig själv och bestämmer jag mig för något kommer jag inte ge upp förrän målet är nått. Behandlingen var tuff men jag kände, trots pandemin, att jag hade bra med stöd runt mig. Det tillsammans med bra sjukvård och min beslutsamhet har hjälpt mig igenom detta. För mig är det viktigt att kunna prata öppet om min cancer och känna att det inte är något att skämmas för. Kampanjen Färgstarka mot cancer är en möjlighet för alla att visa sitt stöd till de som drabbas, säger Karin.

För att belysa vikten av att bidra till cancerforskningen har vi valt att på ett ärligt och öppet sätt lyfta fram en av våra medarbetare som under det gångna året har behandlats för bröstcancer. En liten gest som att köpa ett rosa band eller en blå mustasch kan göra stor skillnad för forskning om bröst- och prostatacancer. Att vi bryr oss om varandra och våra medmänniskor är alltid viktigt, men kanske ännu lite viktigare under dessa utmanande tider i och med covid-19, säger Anna Bergstedt, Brand Marketing and Communication Director på Apoteksgruppen.

Vill du ta del av Karins berättelse om sin upplevelse av att få beskedet, sin behandling och tiden efteråt med hennes egna ord så kommer det att sändas korta innehållsfulla videoklipp i Apoteksgruppens sociala mediekanaler.

Under perioden 1 oktober till 30 november pågår försäljningen av rosa band och blå mustascher. De säljs på alla Apoteksgruppens apotek i hela Sverige och på apoteksgruppen.se.

Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, som är en internationell apotekskedja med apotek i Litauen, Lettland, Estland, Polen och Sverige. Euroapotheca är en av de största apoteksaktörerna i norra Europa med mer än 3 800 anställda på drygt 670 apotek. I Sverige finns 197 apotek och ett 40-tal drivs privat av egenföretagare med stöd av Servicekontoret.