Apoteksgruppen bidrar med över 1,2 miljoner till kampen mot bröst- och prostatacancer

Under hösten har Apoteksgruppen uppmärksammat våra två vanligaste cancersjukdomar, bröstcancer och prostatacancer, i samlingskampanjen ”Färgstarka mot cancer”. Med hjälp av sina kunder har Apoteksgruppen samlat in rekordsumman 1 236 900 kr till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet.

Det insamlade beloppet kommer från försäljning av Bröstcancerförbundets rosa band och reflexer, samt från försäljning av Prostatacancerförbundets mustaschpins och reflexer. I apoteken drevs också en kampanj där kunderna hade möjlighet att lägga till 5 kronor på sitt köp, vilket genererade över 129 000 kronor. Tack vare det stora engagemanget har Apoteksgruppens arbete varit extra framgångsrikt hos de båda förbunden.

– Stort tack till Apoteksgruppen som genom att driva insamlingskampanjer och sälja Bröstcancerförbundets rosa band samt reflexer har gjort en rekordstor insamling till förmån för oss. Apoteksgruppen har samlat in allra mest av våra samarbeten i år, att uppnå ett så fint engagemang efter många år i samarbete är beundransvärt. För att nå vår vision att ingen ska drabbas av bröstcancer finansierar vi forskning, sprider kunskap om bröstcancer, driver opinion för att förbättra vården och stödjer bröstcancerdrabbade. Med hjälp av er insamling till förmån för Bröstcancerförbundet på över 730 000 kronor kan vi fortsätta ligga i framkant och driva arbetet framåt, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

– Stort tack till Apoteksgruppen som varit huvudsponsor till Mustaschkampen sedan vi startade. Apoteksgruppen har i hög grad bidragit till framgången, där Prostatacancerförbundet numer är en viktig bidragsgivare till prostatacancerforskningen. Apoteksgruppens engagerade medarbetare har hjälpt till att synliggöra sjukdomen på ett utomordentligt sätt. I år har Apoteksgruppens arbete varit extra framgångsrikt, säger Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen.

Utöver insamlingarna på apoteken anordnades en tävling där Apoteksgruppen för varje ny följare på Instagram skänkte 5 kronor till kampen mot bröst- och prostatacancer. Tävlingen genererade en summa på 50 000 kr. Sammanlagd samlade Apoteksgruppen in 1 236 900 kr genom kampanjerna.

– Vi vill rikta ett stort tack till alla kunder som handlat rosa band och mustascher hos oss på Apoteksgruppen under hösten. Tack vare er kan vi ge en fantastiskt fin julklapp till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet, och fortsätta att stödja den livsviktiga forskningen på våra två vanligaste cancersjukdomar, säger Anna Bergstedt, Marknads- och kommunikationsdirektör på Apoteksgruppen.

Alla intäkter går oavkortat och specifikt till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet.

För ytterligare information, kontakta: Anna Bergstedt, Apoteksgruppen, anna.bergstedt@apoteksgruppen.se, 070-576 29 66.