Apoteksgruppen förnyar sitt samarbete med Peter Magnusson

I början av året lanserade Apoteksgruppen ett nytt reklamkoncept som kombinerar rådgivning med humor och igenkänning. Konceptet togs ut i filmer med humorprofilen Peter Magnusson och en av Apoteksgruppens egna farmaceuter, Christina Norrby. Konceptet har varit framgångsrikt och nu står det kart att Apoteksgruppen förlänger samarbetet med Peter Magnusson inför 2021.

Kommunikationskonceptet bygger på att lyfta fram aktuella och relevanta lösningar på vanliga åkommor med hjälp av en humoristisk och excentrisk kund, spelad av skådespelaren och komikern Peter Magnusson.

- Vi har sett att kombinationen av humor, igenkänning, värme och rådgivning är starkt. Under vissa kampanjperioder har vi sett försäljningsökningar på över 2 500% jämfört med samma kampanj föregående år. Vi ser också att vi tar stora kliv framåt i vår varumärkesmätning och i alla de nyckeltal vi mäter. Peter är lätt och rolig att jobba med och han tillför mycket i det kreativa arbetet med filmerna. Han är ett riktigt proffs som också bjuder på sig själv och delar med sig av sin kompetens. Vi ser fram emot vårt fortsatta samarbete och att ta humorn till nästa nivå under 2021, säger Anna Bergstedt Brand, Marknads- och kommunikationsdirektör hos Apoteksgruppen.

Reklamfilmerna kommer att visas på TV4 Group samt på sociala medier i en ökad frekvens under 2021.

- Det har varit ett roligt och utvecklande samarbete för mig. Jag har jobbat med humor som skådespelare och komiker under många år, men jag har aldrig gjort humor på 13 sekunder tidigare. Det är utmanande på ett nytt vis för mig och inte helt lätt, men det som är svårt utvecklar ju många gånger och det känner jag att detta samarbetet gör. Utöver det gillar jag Apoteksgruppen som kedja och att man kan hjälpa till att avstigmatisera vanliga åkommor med hjälp av humor. Många kan tycka det är pinsamt att exempelvis prata om hemorrojder eller vårtor, men det är ju något som drabbar väldigt många så det är givande att få vara med och påverka den inte helt ovanliga uppfattningen och visa att det inte är något man behöver skämmas för eller viska om, säger Peter Magnusson.

Filmerna kommer att visas från och med januari 2021 och totalt kommer 16 filmer visas under året.