Senap + ingefära = sant – Apoteksgruppen presenterar årets julsenap

I över 100 år har senap varit en älskad jultradition på svenska apotek. Nu lanserar Apoteksgruppen en ny produkt som förenar trend och tradition: grovkornig och smakrik senap med en rund ton av ingefära.

Enligt lång tradition säljs senap och andra kryddor i apotek kring jul. Senap började säljas på apotek i Sverige redan under tidigt 1700-tal, från början som läkemedel mot förkylning och till sårvård. Under sent 1800-tal kom apotekarna på att man kunde dryga ut inkomsten genom att använda senapsfröna till att tillverka och sälja julsenap, något som visade sig vara lukrativt, särskilt eftersom apoteken hade ensamrätt på att hantera medicinalväxter. Även om det är länge sedan ”senapsmonopolet” upphävdes, är det för många fortfarande en självklarhet att införskaffa sin julsenap på apotek.

Årets upplaga av Apoteksgruppens julsenap är tillverkad på ett hantverksmässigt sätt på Annelunds gård i Vadstena. Senapen är grovkornig och har en något syrlig smak med viss sötma. Den består av lika delar bruna och gula senapsfrön, som har odlats på gården. De gula senapsfröna ger en kraftig senapssmak medan de bruna fröna bidrar med styrka.

Nytt för i år är att man dessutom erbjuder ytterligare en variant där man har kombinerat två av julens mest populära smaker, ingefära och senap, och lanserar Julsenap med en rund ton av ingefära.

Vi ville kombinera trendsmaken ingefära med den traditionella senapen. Båda hör julen till, men på olika sätt. Vi utgick från vår populära originalsenap och provade oss noggrant fram för att hitta den perfekta balansen mellan syra, sötma och sting. Till sist röstade en smakpanel fram den här varianten som både har en fin rund smak med ett avslutande ”ingefärapang”, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.

Ingefärssenapen, som gör sig perfekt till skinkan, korven eller på smörgåsen, innehåller endast naturliga råvaror och är fri från konserveringsmedel.

Julsenapen med en ton av ingefära säljs i keramikkruka (220 g), rekommenderat pris är 79 kronor.
Apoteksgruppens vanliga julsenap finns i både glasburk (160 g) och keramikkruka (220 g).
Rekommenderat pris: 40 kronor resp 79 kronor.

Produkterna kommer att finnas i butik från vecka 45.

Andra klassiska julprodukter som erbjuds på Apoteksgruppen är julte, praliner och saffran.

För ytterligare information, kontakta:
Maria Mårfält, kommunikationschef Apoteksgruppen, maria.marfalt@apoteksgruppen.se,
070–233 48 08.