AppVenue satsar på medicinska appar

Appar inom vården är kanske det område där appar kan göra mest nytta. De kan spara pengar, tid och rädda liv. Ändå är det ett område där mycket av befintliga hjälpmedel och teknik har halkat efter. Mediebyrån AppVenue ser just medicinska appar som ett av sitt primära satsningsområde de kommande åren, där utvecklingen av Hjärt-Lungfondens framgångsrika app Rädda Hjärtat är den första i raden.

-  Det är en mycket spännande satsning. Vi vill skapa appar som underlättar för både vårdpersonal och patienter, säger Jan Erik Hanssen, produktansvarig på AppVenue.

Möjligheterna för vad man kan göra med mobil teknik idag inom sjukvården är oändliga. Medicinska appar kan förvandla en mobil kommunikationsenhet till en reglerad medicinsk anordning med bilagor, sensorer eller andra anordningar. AppVenues mål är att det inom ett par år ska finnas en rad livsviktiga appar i portfolion.

En av apparna i satsningen är Hjärt-Lungfondens Rädda Hjärtat som innehåller ett register över landets cirka 5000 hjärtstartare. Appen använder din position för att hitta närmaste hjärtstartare i en nödsituation där någons hjärta stannat.

-  Det har varit jätteroligt att vara med och utveckla denna app. Den gjorde snabbt succé med tusentals nedladdningar och rankades nummer 1 på App Store i kategorin Medicin, fortsätter Hanssen.

Rädda Hjärtat innehåller även guider till hjärt- och lungräddning på barn och vuxna. Den är gratis att ladda ner och finns tillgänglig i App Store och Google Play.

• rädda hjärtat
  • apputvecklare
  • apputveckling
  • medicinska appar

AppVenue är en skandinavisk mediebyrå med fokus på apputveckling, app-marknadsföring samt PR och marknadsföring på webben. Kunderna finns både inom den privata och den offentliga sektorn.