Fruktbara aktiviteter i odlingen

Mars månad innebär beskärning av träden. På gården Orelund på Österlen arbetar de unga fruktodlarna Madeleine och Alexandra Nilsson med att lära känna sina marker och gårdens äppelsorter.

Hallå Madeleine, vad händer i odlingen nu i mars?
– Beskärning pågår för fullt. Det är viktigt för att få in luft och hålla träden friska och för att göra plockningen mer lätthanterlig. Tack vare de svalare nätterna har det varit körbart i odlingen. Vi har hunnit rotbeskära träden, krossa grenar och börjat köra gödning. Som fruktodlare blir man lite av en meteorolog eftersom vädret har stor påverkan på fruktens utveckling. Österlen är känt för sina kalla vårar men det kompenseras av de milda höstarna som ger en lång växtsäsong.

Vårfrosten är ju en oro, mest kritiskt är det kring blom. Risken är att fruktämnena får skador och i värsta fall helt uteblir, säger Madeleine.

Vad fick er att anta utmaningen att bli fruktodlare?
– Både min syster Alexandra och jag tänkte att Orelund kunde vara något för oss, när vi såg att gården var till salu, för ett år sedan. Jag var nästan färdig lantmästare vid SLU Alnarp och min syster arbetade som ekonom. Då bodde vi båda i Malmö sedan sju år tillbaks men Österlen drog eftersom vi är uppvuxna på en gård där, säger Madeleine.

Nu driver hon och Alexandra odlingarna som förutom äpple, päron, plommon och körsbär även består av jordgubbar, hallon, tomat, gurka och paprika. På gården finns också en välrenommerad gårdsbutik och ett trädgårdskafé.

Hur lyckas man ta över en av de mest anrika och välskötta fruktodlingar vi har i Sverige?
– Det var många kalkyler och mycket räknande innan vi till sist lyckades få lån och kunde slå till. Och visst var det väldigt pirrigt. Som tur är har vi otroligt bra stöd av den förre ägaren John Orelind och av personal som arbetat här i många år.

Kommande omplanteringar är ett hektar med Karin Schneider och så småningom kan vi göra fler förändringar men i första hand behöver vi lära känna jordarna och sorterna som odlas här. Just nu har vi 14 varav röd Ingrid Marie, Aroma, Rubinola och Discovery är de vi odlar främst av och de som säljs till butikerna runt om i landet. Grossisterna vill inte ha för många sorter men genom gårdsbutiken kan vi få avsättning för fler. Det ger oss också större möjlighet att provodla mer, säger Madeleine.

Vilka är era drivkrafter?
– Vi gillar att ha en egen verksamhet och vi har verkligen jätteroligt även om det är tufft och innebär många timmars arbete. Men man växer som människa, säger Madeleine.

Om odlarna
Namn Madeleine Nilsson 30 år, lantmästare
och Alexandra Nilsson 28 år, ekonom
Gör Frukt-, bär- och grönsaksodlare
Var Gården Orelund på Österlen

Om Orelund
Plats Rörum vid kanten av Östersjön mellan Simrishamn och Kivik.
Areal 19 ha äpple, 5,5 ha päron, 2 ha plommon och 1 ha körsbär. Dessutom 0,8 hektar jordgubbar på table-top, 0,4 ha hallon och 4000 kvm växthus med tomat, gurka, paprika och chili.
Främsta äppelsorter Karin Schneider, en röd variant av Ingrid Marie. (Säljs under namnet Ingrid Marie. Amorosa, en röd variant av Aroma (säljs under namnet Aroma), Rubinola och Discovery.
Anställda 9 personer nu i mars och 25-30 under sommarhalvåret.
Historik Det började med en vildapel nere vid havet 1892 som ympades av den förre ägaren, John Orelinds, farfar. Han upptäckte att klimatet med läget vid Östersjön är väl lämpat för fruktodling. Här finns många soltimmar som ger energi och smak åt frukten. Det allra första trädet var ett Cox´s Orange som har vårdats väl och står kvar.

Instagram: gronabutikenorelund

• äpplen
  • äpple
  • äppelriket
  • svenska äpplen
  • äppel
  • #gronabutikenorelund
  • #säsongensbästa säsongensbästa # från sverige
  • frukt

Orelunds frukt säljs genom Äppelriket Österlen som är ett medlemsföretag som ägs av 65 fruktodlare runt om i Skåne, Blekinge, Småland, Östergötland. Huvuduppgiften är att sälja och marknadsföra sina medlemmars frukt. Vi lagrar, sorterar och packar frukten i vårt centralpackeri i Kivik, samt ute i odlarnas egna packerier. Vi använder namnet Äppelriket som varumärke.

Vi skördar årligen 10-15 miljoner kg frukt. Ungefär 85% av skörden är äpple, 10% päron, 4% plommon och 1% bigarråer.

Våra kunder är samtliga större fruktgrossister i Sverige. Viss export förekommer till Danmark, Finland och Norge. Vårt kontor finns i Kivik.

Henrik Stridh

Presskontakt VD Info, marknad, försäljning och övergripande frågor. +46 414 414141