Mediekonsumtionen flyttar till smarta mobiler

Pressmeddelande  •  2012-09-03 14:30 CEST

Apsis har tillsammans med undersökningsföretaget Snabba Svar tagit fram en undersökning som visar hur vi använder våra smarta mobiler baserat på yrke, kön ålder, operativsystem och annat. Undersökningen ger en hel del intressant information.

På ett år har antalet som läser mejl i till telefonen stigit med 50 procent

De senaste åren har allt fler börjat använda mobiltelefonen för att läsa e-post. På ett år har antalet som läser sin e-post i telefonen ökat från 42 till 62 procent. Bland 23-35-åringarna är det närmare 80 procent som läser mejl i telefonen. Mobilen används till att snabbt svara på enkla frågor och framförallt för att radera, så att mailkorgen är någotsånär rensad när datorn slås på. Mer än 50 procent säger att de framför allt läser mejl tidigt på morgonen, på kvällen och under helgen.

Iphoneanvändarna läser mejlen i telefonen fyra gånger oftare än androidanvändare
Bland operativsystemen är Iphone vanligast hos dem som arbetar med försäljning, media eller kultur. I de flesta andra yrken är Android vanligare. Däremot är ännu inte så många benägna att följa länkar i mejl och nyhetsbrev, anledningen till detta är att destinationen ofta inte är anpassad till mobiltelefon och att det tar tid att länka. Av de nästan 19 miljoner epostutskick som Apsis sände ut under maj i år lästes en tredjedel i en smartphone och intressant nog läste Iphoneanvändare e-posten i mobilen nästan fyra gånger så ofta som Androidanvändare.

– Studien visar att det hänt mycket på kort tid. Alla som arbetar med media och e-postkommunikation måste anpassa innehållet så att det blir lättare att ta till sig i smartphoneformat. Det är en spännande utveckling som utmanar oss att ytterligare anpassa innehåll och budskap till en verklighet där många börjar och slutar dagen med e-post och dessutom uppdaterar sig på lediga stunder på väg till eller från arbetet, säger Anders Frankel, vd och grundare på Apsis.

Apsis levererar tekniska och strategiska tjänster som hjälper marknadsförare att använda Internet effektivare. Apsis lösning för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring, Apsis Newsletter Pro, är Nordens mest använda verktyg med över 6500 kunder i närmare 50 länder.
Apsis webbaserade verktyg gör det enkelt för användaren att skapa designad e-post, skicka ut den till en prenumerantlista och sedan följa upp e-postmarknadsföringen genom statistikrapporter.

Apsis har idag runt 150 anställda fördelat på åtta kontor i sex länder.
Den förväntade omsättningen är 180 MSEK innevarande år.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom