100 % kamp visas på Arbetets Museum

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2019 13:57 CET

I 100 % kamp skildras rättighetskamper i det förflutna och i samtiden. Foto: Evelyn Thomasson/Regionmuseet Kristianstad

Utställningen ”100 % kamp – Sveriges historia” berättar om människor som har tagit strid för sina och andras villkor. Människor som kämpat för rätten att leva, bo och älska på lika villkor oavsett funktionsförmågor, sexuell läggning, tro, kön, klass eller ursprung. Arbetets museum lyfter särskilt upp de kamper som textilarbetarkvinnorna fört i Norrköping sedan 1800-talet.

I 100 % kamp skildras rättighetskamper i det förflutna och i samtiden genom teman som rätten till kroppen, rätten till vardag och reaktioner mot rättigheter. Berättelserna påminner oss om värdet av att minnas tider då våra mest grundläggande rättigheter inte fanns och vad avsaknaden av rättigheter kan innebära.

Arbetets museum har valt att särskilt lyfta textilarbeterskornas kamp i Norrköping. På så sätt får besökaren en förankring till både industrilandskapet och Strykjärnet som gammal textilfabrik.

- Vi ser det som en fantastisk möjlighet att lyfta fram de kvinnor som arbetade här i Strykjärnet och andra textilfabriker runt om i Norrköping. De startade fackföreningar, kvinnoklubbar och stod på barrikaderna för kvinnofrågan. Kvinnor som var pionjärer på sin tid men som ofta glöms bort i vår historieskrivning, säger Josefine Höijer, utställningsintendent.

Redan nu går det att boka skol- och gruppvisningar av utställningen via museets hemsida. Utöver den fysiska utställningen kommer även föreningar i Norrköping berätta om sina verksamheter under rubriken ”Vi som kämpar i Norrköping”. Programpunkterna tar plats uppe i utställningen på torsdagskvällar under utställningsperioden. Utställningen visas på Arbetets museum 19 januari – 5 maj 2019.

”100% kamp – Sveriges historia” är producerad av projektet Heterogena kulturarv, med tillägg av Historiska museet. Utställningen är ett samarbete mellan Regionmuseet Kristianstad, Västmanlands läns museum, Sundsvalls museum, Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek och Historiska museet. Projektet finansieras av Statens kulturråd, Postkodlotteriets Kulturstiftelse, Riksantikvarieämbetet och Region Skåne.

Kontakt

Josefine Höijer, utställningsintendent, tel. 011-231 706, e-post: josefine.hoijer@arbetetsmuseum.se

Pressvisning

Pressvisning hålls på plan 7 torsdag 17 januari kl. 10.00. Varmt välkomna!

www.arbetetsmuseum.se/pressbilder

VIsningsförfrågningar

www.arbetetsmuseum.se/visningsforfragan/

På Arbetets museum i Norrköping berättar vi om människors vardag. Vi samlar inte på föremål. Vi samlar på personers yrkesminnen och historier från vardagslivet. Låt dig beröras, uppröras och inspireras!

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.