Det rörliga kulturarvet kan få starkare lagskydd

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2019 06:00 CET

Det rörliga kulturarvet innefattar bland annat veteranflygplan, som DC-3:an Daisy på bilden. Foto: Johan Fredriksson, CC BY-SA 3.0.

Under mer än sex års tid har Transporthistoriskt Nätverk (ThN) arbetat för ett starkare lagskydd för det rörliga kulturarvet. Nu föreslår Riksantikvarieämbetet att det rörliga kulturarvet får en särskild hänsynsparagraf i kulturmiljölagen.

-Det är välbehövt. På Transporthistoriskt Nätverk är vi oerhört tacksamma för att frågan nu har kommit så här långt, säger Helena Törnqvist, arbetslivsintendent på Arbetets museum.

Det rörliga kulturarvet, som innefattar museijärnvägar, historiska båtar och fartyg, veteranbilar och veteranflygplan med mera, har hittills saknat särskilt lagskydd i kulturmiljölagen. Under 2018 fick Riksantikvarieämbetet uppdraget att utreda ett stärkt lagskydd för rörligt kulturarv. I dagarna före jul överlämnade Riksantikvarieämbetet en rapport med ett lagförslag om en hänsynspargraf till Kulturdepartementet. Förslaget handlar om att visa sådan hänsyn att bevarandet av det rörliga kulturarvet kan förbli rörligt, till skillnad mot övrigt kulturarv.

ThN (Transporthistoriskt Nätverk) består av ArbetSam (Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd), BHRF (Båthistoriska Riksförbundet), JHRF (Järnvägshistoriska Riksförbundet), MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet), MRO (Museibanornas Riksorganisation), SFF (Svensk Flyghistorisk Förening), SSF (Sveriges Segelfartygsförbund), SÅF (Sveriges Ångbåtsförening), VHS (Vagnhistoriska Sällskapet) samt Veteranflyggruppen EAA Sverige. Sammankallande är Arbetets museum.

Kontakt:

Helena Törnqvist, arbetslivsintendent på Arbetets museum, tel: 011-231 726

Här hittar du Riksantikvarieämbetets rapport:

Bild DC-3:an Daisy: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28171784

Foto: Johan Fredriksson, CC BY-SA 3.0

Fler pressbilder:

På Arbetets museum i Norrköping berättar vi om människors vardag. Vi samlar inte på föremål. Vi samlar på personers yrkesminnen och historier från vardagslivet. Låt dig beröras, uppröras och inspireras!

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.