Fest och allvar

Internationella kvinnodagen, den 8 mars, kommer i vanlig ordning att uppmärksammas ordentligt på Arbetets museum. I år blir det fest med Humormaffian från P3, samtal om den arabiska våren sett ur ett kvinnoperspektiv, paneldebatt med politiker och diktläsning.

Humormaffian intar Arbetets museum den 8 mars och bjuder på en show som ifrågasätter normer och självklarheter, det blir skämt om aktuella händelser, skarpa politiska observationer och oväntade infall. Med sig har de husbandet DJ Snygg-Jessica W Sandberg och imitatören Shanthi Rydwall- Menon. Humormaffian har sedan 2010 skapat en egen humorscen i Stockholm med ifrågasättande shower. De har även gjort radioprogram för Humorhimlen Lab i P3 och turnerat i Sverige. Humormaffian består av komikerna Moa Svan, Liv Elf Karlén och Pernilla Hammargren.

Människorättsaktivisten Amani Al Houbaishi och tidigare ambassadören i Damaskus Viola Furubjelke kommer att diskutera den arabiska våren sett ur ett kvinnoperspektiv. Arabiska våren är ett samlingsnamn på den rad av politiska protester och uppror för demokratisering i arabvärlden under 2011. Amani Al Houbaishi kommer från Jemen och bor nu i Norrköping, hon är vän med Tawakkul Karman en av årets fredspristagare. Viola Furubjelke har bland annat varit generalsekreterare för Olof Palmes Internationella Center och ordförande i Svenska FN-förbundet.

Under kvällen kommer också Alexandra Hjelm från SVT att moderera en paneldebatt med politikerna Josefin Brink (v), Louise Malmström (s) och Gunvor Ericson (mp). Åsa Husén kommer att läsa sina egna dikter om kvinnor som präglat hennes liv.

PROGRAM
17.00 - Samtal om den arabiska våren sett ur ett kvinnoperspektiv
18.00 - Diktläsning
18.45 - Paneldebatt med politiker
20.00 - Humormaffian

Internationella kvinnodagen på Arbetets museum arrangeras i samarbete med ABF, Norrköping Pride, Norrköpings kommun, Miljöpartiet, Vänsterns studentförbund, Vänsterpartiet, Byrå mot diskriminering, Folkpartiet, S-kvinnor och Socialdemokraterna.

FÖR MER INFORMATION
Jasmina Mujakic, programansvarig på Arbetets museum, 011-23 17 14, jasmina.mujakic@arbetetsmuseum.se
Linda Hagberg, vik. informationschef på Arbetets museum, 011-23 17 09, linda.hagberg@arbetetsmuseum.se