Leila Ashrafi blir ABI:s första talent manager

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2017 07:55 CET

Leila Ashrafi, talent manager ABI

Arctic Business Incubator följer trenden i internationella start-ups och inför rollen som talent manager, med ansvar för att hitta kompetenta personer till bolagen i inkubatorn. Till rollen rekryteras Leila Ashrafi, som kommer samarbeta med inkubatorn STING i Stockholm och nätverket Checkpoint Young.

Kompetenta ledare och medarbetare är en mycket viktig ingrediens i utvecklingen av framgångsrika bolag. Redan i höstas bjöd ABI in talangfulla personer från kompetensnätverket Checkpoint Young in för att träffa och matchas ihop med inkubatorbolagen.

För att ta nästa steg och stärka detta arbete ytterligare har ABI anställt Leila Ashrafi, som aktivt ska jobba med att hitta rätt kompetenser till inkubatorbolagen. Hon blir inkubatorns talent manager, en allt vanligare roll på den internationella startup-scenen. ABI har under en tid samarbetat med STING som sedan flera år haft motsvarande roll. Startupbolagen söker ofta kompetenser inom sälj och marknad, men det kan också handla om roller i styrelser och andra rådgivande funktioner. Som talent manager kommer Leila Ashrafi kontinuerligt att bygga relationer med studenter, men också personer som är etablerade i arbetslivet och söker nya utmaningar som anställd eller i en styrelseroll.

- Vi har många kompetenta människor i regionen, bland annat på Luleå tekniska universitet. Blir vi bättre på att hitta och matcha dem med bolagen i vår miljö så kommer vi att stärka tillväxten i Norrbotten och skapa ännu fler nya jobb. Det ska bli en rolig utmaning att ta tag i, säger ABI:s nya talent manager.

Leila kommer närmast från CVK, där hon arbetat med försäljning och marknadsföring. Innan hon kom till Sverige jobbade hon med försäljning på telekombolaget MTN Irancell.

- Det här känns riktigt bra! Leila får fullt upp direkt. Vi har flera bolag som växer snabbt och behöver förstärkning, samt har mycket att utveckla runt våra samarbeten med STING och Checkpoint Young, säger Jens Lundström, som är vd på ABI.

För mer information, kontakta:
Leila Ashrafi, talent manager, 070-620 08 41, leila.ashrafi@abi.se

Jens Lundström, vd, 070-667 84 98, Jens.lundstrom@abi.se

Checkpoint Young
Checkpoint Young är ett nätverk med ledarskap och mänskliga möten som ledord. Ett effektivt koncept där morgondagens ledare får träffas och etablera nya kontakter och samtidigt höja sin egen kompetens inom området ledarskap. Nätverket startade 2001 då i Piteå och Luleå och senare i Kiruna och Gällivare. www.norrbottenshandelskammare.se/natverket-for-framtida-ledare

STING Stockholm Innovation & Growth
STING är Nordens ledande accelerator. STING erbjuder utvalda Stockholmsbaserade startups omfattande affärsutvecklingsstöd. STING erbjudande inkluderar access till coachning, finansiering, nätverk och stöd inom rekrytering och marknadsföring. Sedan starten 2002, har STING jobbat med över 200 startups. Bland dem finns Yubico, Videoplaza, Volumental, Barnabys, Bioservo, Watty, Dreams, MIND Music Labs och Sellpy. www.stockholminnovation.com

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Längmanska företagarfonden, Norrbottens läns landsting, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Vinnova. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business Incubator tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan. ABI stöttar idag 30 medlemsföretag och har ett flertal i startgroparna. Gilla oss på Facebook

Kommentarer (0)