Northern Mining Products med sin unika bergbult en av vinnarna i Tech 20 listan med Sveriges vassaste teknikbolag

Det är nu klart att ABI företaget Northern Mining Products utsetts till en av Sveriges vassaste teknikföretag på Tech 20 listan som skapats av Almi inkubation. Vinnarbolagen har tagits fram för att synliggöra de vassaste teknikbolagen som finns i inkubatorerna runt om i landet. Det är i tuff konkurrens bland ca 800 bolag där Northern Mining Products med sin dynamiska bergbult vaskats fram som en av Sveriges 20 vassaste teknik inkubatorbolag.

Kriterierna som bolagen måste uppfylla är att de:

• Utvecklat en unik produkt eller tjänst med stor internationell potential och har förutsättningar att helt förändra sin bransch eller skapa ny marknader
  • Lösa ett stort kundproblem
  • Ha en affärsidé som bygger på en innovativ teknologi
  • Vara antagen i en av Sveriges inkubatorer
Idéen till bergbulten startades som en reaktion efter en tragisk dödsolycka i Kiruna-gruvan. Det blev starten för grundarna Leif Eriksson och Håkan Krekula som uppfann och patenterade en ny typ av dynamisk bergbult och därmed grundades Northern Mining Products AB tillsammans med affärsmannen Anders Dalstål. Deras mål är nu att erbjuda dessa unika bergbultar till gruv- och anläggningsindustrin över hela världen. - Det känns fantastiskt roligt att vinna detta pris och vi tror verkligen att denna bergbult kommer att nå långt, både internationellt men också inom nya marknader expempelvis inom tunnelbyggen mm, säger en stolt Leif Eriksson, grundare i bolaget.

De är sedan drygt ett år tillbaka medlem i inkubatorn ABI, där de vidareutvecklat produkten och affärskonceptet för att nu skala upp bolaget och starta försäljningen. - Det finns en enorm potential för bolaget, vilket denna utmärkelse är en tydlig bekräftelse på, säger Jan Wicen Vd ABI.