Unik fallstudie ger nytt hopp för patienter med fotvårtor och nagelsvamp

Nagelsvamp och fortvårtor är problem som orsakar mycket lidande för den som drabbas. I senaste numret av tidskriften International Journal of Applied Science and Technology presenteras en intressant klinisk fallstudie. Den visar konkret att BioCool ger en dramatisk förbättring av drabbade naglar och fötter och är förmodligen den enda produkten på marknaden som helt tar död på nagelsvampar.

I studien framkommer tydligt att produkten BioCool är en bra alternativ behandling av infekterade fötter. Inte bara drabbade naglar och vårtor förbättras utan även hud och fötter i allmänhet. Författarna menar att BioCool är ”ett gyllene val för patienter med nagelsvamp och fotvårtor”.

BioCool-pulvret fungerar så att när det blandas med vatten frisätts syre i en slags syreexplosion, vilket dödar mikroorganismer. Till den kliniska studien valde man ut patienter som var angripna av besvärliga fotvårtor eller svamp på mer än 60 procent av sina nagelband på stortårna.

Några fallrapporter:
1. En kvinna i 70 årsåldern med nagelsvamp behandlades med BioCool två gånger varje dag under ett år. Efter 1,5 år kunde man inte se någon nagelsvamp på henne. Patienten hade före BioCool-behandlingen testat flera andra behandlingar utan framgång.

2. Man i 55-årsåldern med flera smärtsamma vårtor som gjorde det svårt för honom att gå.  Efter sex månaders behandling hade han inga problem med gången och hans vårtor var borta. Enligt mannens podiater måste han regelbundet använda BioCool-behandling för att vårtorna inte ska komma tillbaka.

3. Kvinna i 35 årsåldern med nagelsvamp började behandlingen med BioCool i februari 2012 och i oktober 2012 hade kvinnan återhämtat sig helt från sin nagelsvamp. Efter att ha avslutat sin behandling insåg hon att tillfällig användning av produkten kommer att hålla henne fri från nagelsvamp.

4. Man i 40-årsåldern med nagelsvamp, började med BioCool och använde det regelbundet i två månader. Efter denna period kände han sig lättad och enligt hans podiater hade mannens fötter återhämtat sig gradvis. Däremot kunde han inte ge sina fötter behandling två gånger om dagen. Istället gör han behandlingen ibland med ett milt resultat.

5 . Ung kvinna med en vårta på båda fötterna hade tidigare testat de flesta behandlingar för vårtor på fötter utan resultat. Efter bara två veckors behandling med BioCool hade kvinnan förbättras och efter fyra månader var hon helt fri från vårtor.

Svåra att bota
Även om nagelsvamp oftast inte är livshotande får den drabbade långvariga och återkommande infektioner som är mycket svåra att bota och som kan vara smärtsamma. Infektionerna kan överföras från person till person. Både nagelsvamp och fotvårtor är problem som kan hindra de drabbade från att gå på rätt sätt och att delta i sociala aktiviteter i livet.

Traditionellt har det funnits en ovilja att behandla nagelsvamp eftersom det ansetts vara ett trivialt kosmetiskt problem. Men utan behandling sprider sig sjukdomen ofta till fler tånaglar och kan bilda en portal för återkommande bakterieinfektioner. Det är vanligt hos diabetiker och kan bidra till allvarliga fotproblem.

Artikeln i International Journal of Applied Science and Technology kan laddas ner från: http://www.ijastnet.com/journals/Vol_4_No_1_January_2014/7.pdf

Mer information:
Maria Forssell, VD, Biocool AB, 070-2951679, maria.forssell@biocool.se

BioCool AB grundades 2012 av innovatören och kemisten JanOlof Ericsson i Skellefteå. BioCool bygger på de kemikalier som är säkra, effektiva och miljövänliga att använda. Företaget har produkter med olika användningsområden. BioCool Footcare och Medica används idag främst för att motverka olika fotåkommor genom en unik och effektiv metod.

www.biocool.se
International Journal of Applied Science and Technology ges ut av Center for Promoting Ideas i USA.
www.ijastnet.com

• biocool
  • fallstudie
  • fotsvamp