Världspremiär för unikt fiskedrag från Norrbotten som får rovfiskarna på hugget

Luleåbaserade företaget Headbanger Lures släpper ett helt unikt gäddbete baserat på en innovativ, patenterad konstruktion uppfunnen av grundaren och konstnären Dan Lestander. Draget har unik, oregelbunden rörelse som hela tiden förnyar sig och imiterar en skadad, stressad fisk vilket lockar till sig rovfiskarna. Betet kommer visas upp och finnas tillgängligt vid Sportfiskemässan i Älvsjö.

Produktionen av gäddraget Headbanger Tail är i full gång och kommer premiärvisas på Sportfiskemässan i Älvsjö till helgen. Företaget grundades i mars 2015 efter att den prisbelönte konstnären och fiskeentusiasten Dan Lestander under en tid experimenterat med olika lösningar. Nu har tekniken verifierats genom testfiskare runt om i världen från Norrbottniska sjöar till fiskevatten i Nya Zeeland och USA. Marknaden är enorm bara i USA finns ca 60 miljoner sportfiskare och de största tillverkarna producerar 15 miljoner fiskedrag per år. I USA omsätter sportfiskeindustrin 45 miljarder, tre gånger mer än hela den globala musikindustrin.

- När jag såg den första prototypen med den löst monterade styrskeden in action, blev jag helt lyrisk och var nära att ramla i strömmen. Äntligen fick jag se den perfekta gången. Även rovfiskarna verkar gilla den och jag ser fram emot att låta alla fiskeentusiaster uppleva den, säger Dan Lestander grundare av Headbanger Lures.

Headbanger Lures är medlemsföretag i ABI Arctic Business Incubator och stöttas med bidrag från EU:s regionala utvecklingsfond via Länsstyrelsen, Längmanska företagarfonden samt ALMI.

- Nu går bolaget in i en ny fas med förstärkt team och en tydlig affärsmodell som ska lyfta försäljning och produktion kommande år. Dan har ett starkt driv och är mycket skicklig på sitt hantverk som gör att det finns stora möjligheter att lyckas, säger Joakim Enerstam affärsrådgivare ABI.

För mer information kontakta:

Dan Lestander, grundare Headbanger Lures 070-626 19 38.

Joakim Enerstam, affärsrådgivare 070-341 56 15.