Arctic Groups vd köper hela bolaget

Arctic Groups vd Peter Nordlund köper ut samtliga övriga delägare och blir ensam ägare till företaget som nyligen firade sitt 20 års-jubileum.

-Jag har alltid drömt om att äga och driva ett eget bolag och nu får jag chansen att fortsätta att utveckla Arctic Group, säger han.

Säljarna är sammanlagt 20 ägare, fyra huvudägare och 16 minoritetsägare. Jan-Ove Högberg och de övriga ägarna som är verksamma i bolaget kommer att jobba kvar på Arctic Group.

-Peter har varit vår vd sedan augusti i fjol och han har bevisat att han tänker nytt och har en tydlig vilja att ta bolaget vidare i samma anda som präglat Arctic Group under 20 år. Det känns positivt att lämna över möjligheter och ansvar till Peter, säger Jan-Ove Högberg.

Familjärt och förankrat
-Det är ett mycket fint bolag i grunden med en fantastisk personal. Jag kommer att jobba för fortsatt tillväxt samtidigt som vi ska behålla vår familjära känsla och stabila förankring i Norrbotten, säger Peter. Som ensam ägare får jag nu lite större handlingsfrihet och kan agera snabbt när det behövs.

Nyanställningar på gång
Utvecklingen har varit mycket positiv det senaste året med ett 10-tal nyanställningar. Ytterligare anställningar är på gång och företaget närmar sig 50 anställda. Arctic Group är känt för att utveckla system för tullverk i flera länder men de huvudsakliga uppdragsgivarna är stora nationella kunder inom telekom-industrin.

-Fokus i verksamheten kommer alltså att ligga här i Luleå, men om det uppstår möjligheter är det tänkbart att vi även expanderar söderut.

• Företagsinformation

• piteå
  • luleå
  • peter nordlund
  • arctic group
  • affärskritiska it-system

• Luleå

Arctic Group utvecklar, förädlar och förvaltar affärskritiska IT-system inom framförallt offentlig sektor och Telekom. Företaget bildades 1996, har huvudkontor i Luleå och kunder både nationellt och internationellt. Arctic Group erbjuder IT-konsulttjänster, IT-konsultmäklare samt IT-system för Tullverksamhet.

Peter Nordlund

Presskontakt CEO 070-525 04 02