Brukar du få huvudvärk av rött vin?

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 09:35 CEST

En tydlig trend just nu är ett ökade intresse av vad mat och dryck verkligen innehåller. Vi börjar också få en ökad insikt i hur mat och dryck påverkar vårt välbefinnande. Arcus lanserar nu ett rött vin med ett mycket reducerat innehåll av histaminer och tanniner. Ken Creek lanserades i Norge för första gången i fjol och blev en omedelbar succé. Vinet sålde runt 450 000 liter under de första tolv månaderna.

Enligt en färsk alkoholundersökning upplever fyra av tio av de tillfrågade att de får mer eller mindre huvudvärk av vin, även i små mängder.

Medicinsk forskning visar att det kan finnas ett samband mellan höga halter av histaminer och tanniner i vin och allergiska reaktioner som exempelvis huvudvärk.

- Många, i synnerhet kvinnor, upplever obehag även av små mängder rött vin. De undviker därför rödvin helt och hållet även om de tycker att det är gott. Vi är därför glada att kunna presentera det första vinet i Sverige som har reducerade halter av histamin och tannin, ämnen som kan vara upphov till överkänslighet, säger Stefan Olmås, marknadschef för Arcus Sweden.

Arcus har tagit fram ett rött vin med en lägre halt av ämnena histamin och garvsyra utan att för den delen påverka den goda smaken. Rött vin innehåller generellt mycket histamin, ett ämne som kan ligga bakom överkänslighetssymtom. I vitt vin är histaminhalten betydligt lägre vilket gör att många som inte tål rött vin kan dricka vitt vin utan problem. Garvsyra ger strävhet åt framförallt röda viner och kommer huvudsakligen från druvans skal och kärnor.

Ken Creek doftar av röda bär och kryddor och har en lång och mjuk smak. Vinet passar bra till lättare kötträtter, kyckling och milda ostar. Systembolagets beställningsnummer är 74784 och vinet kostar 84 kr.

För mer information om Ken Creek, vänligen kontakta:

Stefan Olmås, marknadschef för Arcus Sweden
E-Mail: stefan.olmas@arcussweden.se

För bilder var vänlig kontakta:
sara.hemmingsson@mslpr.se

Arcus AB Sweden är ett dotterbolag till Arcus AS. Med en marknadsandel för brännvin motsvarande ca 40% och för vin ca 30% är Arcus marknadsledande i produktion och distribution av sprit och brännvin i Norge. I portföljen ingår varumärken som Linie Akvavit, Vikingfjord Vodka, Brastaad Cognac och Herrgårds Glögg. Arcusgruppens årliga nettoomsättning är ca 1,5 miljarder NOK och koncernen har ungefär 500 anställda.

Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.

Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.

Kommentarer (0)