Dalmore släpper sällsynt single malt-whisky lagrad i 51 år

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2020 13:48 CET

I dag släpper Dalmore en sällsynt 51-årig single malt, en mästerligt komponerad whisky som har fått mogna och utvecklas i några av världens finaste fat under ett halvt århundrade.

Utgåvan är begränsad till 51 vackra kristallkaraffer som var och en levereras i en exklusiv, högglansig trälåda. Den här unika buteljeringen kommer att finnas tillgänglig hos utvalda återförsäljare och på travel retail-marknaden från och med februari.

Lanseringen är Dalmores första under det nya decenniet, och den speglar destilleriets pionjärsanda såväl som dess gedigna 180-åriga tradition.

Whiskyn levereras i en exklusiv karaff utsmyckad med en kristallkork och den ikoniska ”kungliga” hjorten med tolv taggar i sterlingsilver – en hyllning till Dalmores kungliga arv. Varje karaff presenteras i en handtillverkad, högglansig låda av svart platanträ som är lika sofistikerad som drycken den innehåller.

Richard Paterson, Master Distiller på Dalmore, säger: – Dalmores 51-åriga whisky är en utsökt single malt med ett sällsynt djup. Det har varit ett rent nöje att få se den mogna under över femtio år. Jag tänker alltid på framtiden och överväger noggrant hur varje destillering kommer att utvecklas när jag flyttar vår whisky till nytt trä för att ge den en magisk slutlagring. Dalmores 51-åriga whisky är ett utmärkt exempel på detta.

Den 51-åriga whiskyn påbörjade sin mognadsprocess i begagnade bournbonfat och fördelades därefter på first fill-bournbonfat och exklusiva fat som tidigare lagrat Colheitaport av årgång 1938 respektive Matusalemsherry. Som ett sista steg i processen återförenades spriten i noggrant utvalda bourbonfat, vilket visar på hur högt Dalmore värdesätter det heliga fatet.

Richard Paterson, som har varit den kreativa kraften bakom Dalmore i över femtio år, blev en del av företaget 1970. Han är känd för sin makalösa förmåga att välja ut fat och skapar unika uttryck med hjälp av fantastiska fat från världens främsta bodegor och vinmakare.

Sedan slutet av 2019 firar Dalmore 180 år – en milstolpe som kommer att uppmärksammas genom en rad spännande lanseringar och evenemang under året.

Dalmores 51-åriga single malt finns tillgänglig hos utvalda återförsäljare och på travel retail-marknaden världen över till ett rekommenderat pris på 55 000 brittiska pund.

Mer information finns på www.thedalmore.com.

Så doftar och smakar Dalmores 51-åriga single malt-whisky

• Färg: Fyllig mahogny och guld med intensiva koppartoner
  • Doft: Tiden har gett den här ädla whiskyn en ogenerat lyxig doft som genast stoltserar med sällsynta nyanser av lakritsrot, napoleonbakelse, surkörsbär och Old English-marmelad, varvat med svaga toner av balsamvinäger från Modena och Olorososherry. Dessa frestande aromer bäddas in i mörkrostat kaffe, saftig fruktkaka med glasyr, briochebröd doppat i Manukahonung och pekanpaj. Den fylliga sinnesupplevelsen avrundas med krämig karamell, mörk sirap och Doyennépäron dränkta i lagrad Tawnyport.
  • Smak: Denna ikoniska tidsmarkör gnistrar som en perfekt skuren diamant. Med vackra toner av saftiga El Dorado-plommon, solmogna russin, mjuk ingefärskaka, råsocker och vaniljstång från Madagaskar är den en riktig skattkista fylld med flytande guld. Det är en underbart ren och uttrycksfull whisky som tiden har format och förfinat till perfektion. Den förtjänar därför all vördnad och respekt den kan få. Det har tagit ett halvt århundrade att skapa det här mästerverket, och ändå tar det bara några sekunder att inse dess storslagenhet. En avslutande rapsodi av saftig sockerkaka dränkt i varm chokladsås, nybakat fullkornsbröd, ananas och söta sultanrussin tonar harmoniskt ut i eftersmaken.
  • Alkoholhalt: 40 %

För mer information, kontakta:

• Martina Talmet
    Brand Manager – Dalmore
    Martina.talmet@Arcussweden.se

Om Dalmore

Under 180 år har Dalmore varit ett pågående mästerverk. Det är en unik single malt-whisky som har vuxit fram under överseende av en obruten rad visionära whiskymakare vars entreprenörsanda och oupphörliga jakt på den perfekta whiskyn lever kvar än i dag. Richard Paterson, Master Distiller på Dalmore, firar sitt sjätte årtionde på destilleriet 2020. Han fortsätter att välja ut sällsynta fat från världens främsta bodegor och vinmakare där den omsorgsfullt komponerade spriten får mogna. Det här arbetet är hjärtat i vår enastående whisky.

På frågan om vilken buteljering som är den bästa han någonsin har skapat svarade Richard Paterson: ”Vi har inte skapat den än.”

Dalmores single malt-whisky finns tillgänglig hos exklusiva återförsäljare över hela världen, från Harrods i London och Galeries Lafayette i Paris till Beverly Wilshire i Los Angeles och Shangri-La i Shanghai. Lyxresenären kan numera beställa Dalmore tolv kilometer upp i luften när de reser i första klass med Emirates, samt ombord på Cunards linjefartyg Queen Mary II.

Efterfrågan på Dalmore fortsätter att öka bland såväl konsumenter som samlare över hela världen. Dalmore är i dag den snabbast växande single malt-whiskyn i världen och har utsetts till en av de tre bästa whiskyinvesteringarna.*

(*Källa 1: IWSR 2011-17, Cohort: 20 single malts CAGR 11-17 26% or % change 11-17 304%. Källa 2: Rare Whisky 101: The 2016 Collectors and Investors Single Enjoy responsibly, Malt Scotch Review)

Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.

Kommentarer (0)

Kommentera