Nu kommer Glayva, världens mest prisbelönta likör, till Sverige

Pressmeddelande   •   Mar 11, 2015 15:26 CET

Glayva blev till när den skotske vin- och whiskyhandlaren Ronald Morrison bestämt sig för att ta fram den perfekta likören, som skulle värma hans trogna kunder under de råa skotska vintrarna.

Genom att blanda fin skotsk maltwhisky med exotiska medelhavsmandariner, kanel, kryddor, och allra viktigast, honung, skapade han en smakrik och välbalanserad likör som inte liknade något annat.

Den goda, värmande drycken gav en känsla av harmoni som bara kommer sig av den perfekta balansen mellan de smakrika ingredienser Morrison kombinerat.

När drycken för första gången skulle provsmakas utbrast en av Morrisons lagerarbetare de gaeliska orden "Gle Mhath", vilket betyder ”väldigt gott”. Med en modern brittisk stavning blir det ”Glayva” vilket helt enkelt fick bli den märkvärdiga likörens namn.

Systembolaget beskriver Glayva som mycket kryddig, simmig, påtagligt söt smak med inslag av honung och apelsinskal. Men vi hoppas att de flesta, liksom lagerarbetaren i Morrisons destilleri, kommer att beskriva den rätt och slätt som ”väldigt god”.

Glayva( 32%) finns på 170 systembolag runt om i Sverige och kostar 279 SEK för 70 cl.

För mer information kontakta:

Martina Talmet, Brand Manager

E-post: martina.talmet@arcussweden.se

Mobil: 070-522 73 94

Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.

Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.

Kommentarer (0)

Kommentera