Jura whisky

Storsatsning på maltwhiskyn Jura 10 år

Ö-whiskyn Jura storsatsar på Sverige. Nya 10-åringen lanseras i fasta sortimentet på Systembolaget. Från 2 mars finns maltwhiskyn i 177 butiker. Tidigare har den funnits i beställningssortimentet och ett fåtal butiker.

– Äntligen får svenska folket ta del av nya Jura på allvar, säger Martina Talmet, produktchef på Arcus. Responsen på mässor har varit bra, whiskyn är balanserad och den nya rökiga profilen har tagits emot väl.

Jura är en ö i den hebridiska arkipelagen längs Skottlands västkust. Grannön heter Islay, känd för sin rökiga maltwhisky. När destilleriet gjorde om hela sitt utbud våren 2018 ökades rökinslaget i whiskyn, förklarar Juras blender Gregg Glass:

– Jura är ju en öwhisky och har rätt breda lager av torvrökig whisky. Så det var närmast självklart att ge Jura en rökigare profil. Som folk förväntar sig när de kommer till öarna. Man känner igen 10-åringen från förr men den nya versionen har mer stadga samtidigt som den goda frukten finns där.

10-åringen lagras på amerikanska bourbon barrels större delen av tiden. Mot slutet flyttas innehållet till oloroso sherry butts för en slutputs.

– Nya Jura är betydligt tuffare än den rätt snälla föregångaren, säger Gregg Glass. Vi har lagt in en hel del rökwhiskyfat i mixen. Det här är en 10-åring med ryggrad.

Enligt Gregg Glass doftar whiskynvaniljpudding och vetebullar med gräddiga röktoner i bakgrunden. Smaken börjar med malt och frukt men glider snart över i oljig svärta och bladbeska. I eftersmaken ökar fruktsötman igen och ljusare malttoner bidrar med friskhet. Munkänslan efteråt är rökbeska.

10-åringen är Juras andra whisky som når en större publik här i Sverige, konstaterar Martina Talmet:

– Sedan förra året har Jura 12 år på 35 cl-flaska haft full distribution i 442 butiker. Den började sin bana som Jura Superstition i oktober 2010 och åldersbestämdes 2018 till 12 år. Nu får den en följeslagare i form av 10-åringen. Jura-fansen får större valfrihet vilket man kommer att uppskatta.

• Jura 10 år - 40% | SB-nr 80415, 399 kr
  • Jura 12 år -43% (35 cl) | SB-nr 20485, 235 kr
  • Gregg Glass: Jura Distillery ägs av Whyte & Mackay. Bolagets master blender är Richard Paterson som är en av branschens stora profiler. Hans efterträdare på posten är Gregg Glass som började sin whiskykarriär som 18-åring och har ägnat sig åt bryggning och destillering. Intresset för smakkombinationer och blending vaknade tidigt. Första jobbet var som guide på ett destilleri i de skotska högländerna. Gregg Glass var tidigt involverad som blender i innovativa Compass Box som har testat gränserna för vad Scotch kan vara konceptuellt. 2016 började han arbeta sida vid sida med sin idol Richard Paterson. Båda delar passionen för experimentell whiskymakning. Och med Gregg Glass vid rodret framöver kommer vi att få se ännu mer utmanande produkter från Whyte & Mackay.