Foto: Jonas Kullman

Publikrekord när Alpina tävlingar arrangerades i Hammarbybacken

I tisdags flyttade Åre till Stockholm för en dag. Då arrangerades världscuptävlingar i parallellslalom i Hammarbybacken, Stockholm, av våra samarbetspartners Skistar och Alpina VM i Åre 2019. Förra årets succé-evenemang lockade många besökare och i år var det utsålt med 9 000 sålda biljetter.

Idén om Åre Business Forum (tidigare Åre Kapitalmarknadsdagar) grundades under Alpina VM i Åre 2007, och en viktig del av arrangemanget har sedan starten 2010, varit att kombinera affärer med vintersport i världsklass. Genom åren har vi bl.a. samarbetat med Världscupen i Åre för att kombinera affärer med alpina arrangemang. Tävlingarna i Hammarbybacken är inget undantag, och det har blivit ett väldigt uppskattat event som även kommer arrangeras under 2018 och 2019.

- Tävlingarna i Hammarbybacken är ett led i att skapa ett nationellt och internationellt intresse för Alpina VM 2019 i Åre. Vi kan med denna häftiga tävlingsform visa närheten till sporten och atleterna. Precis som under AlpinaVM 2007 är det viktigt för oss att knyta an till näringsliv och privatpersoner, ung som gammal som samlas kring sporten, berättar Lars Linken Lindqvist, styrelseordförande Alpina VM i Åre 2019.

Världscupens parallelltävlingar ingår i den alpina kalendern med två tävlingar per säsong. Dessa tävlingar har tidigare år arrangerats i städer som Moskva och München. Sverige har haft stora framgångar i dessa tävlingar och förra året i Hammarbybacken var inget undantag med tre svenska pallplatser. Frida Hansdotter och André Myhrer slog till med varsin andraplats och Maria Pietilä Holmner knep en tredjeplats. I tisdags tog Mattias Harginen tredjeplats och vi ser redan nu fram emot att 2018 års tävlingar då Åre åter igen intar huvudstaden.