​Fler kvinnor tävlar i multisport i Åre Extreme Challenge

Europeiska mästerskapen i multisport avgörs i Åre 1 juli. Detta kraftprov lockar vanligtvis omkring 80 procent män men en ökning av antalet tjejer i de tre olika klasserna är ett glädjande trendbrott som visar att intresset för upplevelseutmaningar växer. Åre Extreme Challenge lockar både elit och motionärer till årets svettigaste naturupplevelse. För 21:a året i rad.

25 kilometer paddling, växling på Åre torg, 15 kilometer löpning - över Åreskutans topp och ner på andra sidan - och avslutningsvis mountainbike 32 kilometer tillbaka till Åre torg. Där har ni bansträckningen på ett av Sveriges tuffaste lopp.

– Det här är ursprunget till multisport i Sverige, en tävling som funnits i 21 år och som blandar spektakulär fjällmiljö med en riktigt häftig utmaning, säger Scott Cole, medieansvarig tävlingsdirektör för Åre Extreme Challenge. Det är verkligen roligt att vi har lockat fler tjejer i år, många tjejer är stentuffa och vi hör varje år berättelser om hur man överträffat sina egna förväntningar. Kvinnor och uthållighetsidrott hör ihop - differensen mellan tjejer och killar minskar ju längre en tävling är!

Vinnartiden brukar ligga på drygt fem timmar, men precis som i Vasaloppet är det bara en liten grupp elit som kämpar om segern, resten av deltagaran är här för att utmana sig själva. Bansträckningen avverkas i solo-klass, duo-klass eller stafett-klass. Allt efter ambition och kondition men soloklassen är också tävlingsklassad som Europeiska mästerskapen i multisport.

Tävlingens devis ”Let nature challenge you” talar verkligen om vad det handlar om, miljöerna kring Åreskutan ramar in tävlingen med något unikt vackert som även deltagarna tar sig tid att njuta av. Där triathlon ofta håller sig i mer kontrollerade miljöer är Åre Extreme Challenge ett lopp i verkligt utmanande terräng. Åreskutans steniga terräng och 1 000 höjdmeter, upp och ner, i kombination med lynnigt fjällväder bjuder på en rejäl utmaning även för de tuffaste.

Många av de som står på startlinjen har personliga mål. Linnéa Grahn, rutinerad uthållighetsidrottare från Nacka som bland annat varit på flera expeditioner med Ola Skinnarmo, gör comeback efter att ha fött barn tidigare i år.

– Just nu lär jag känna min kropp på nytt efter en graviditet, säger hon hoppfullt. Jag försöker hitta tillbaka, dels till min forna form och på sikt förbi min forna form. ÅEC är en perfekt tävling att ha som mål eftersom det automatiskt innebär att man tränar mångsidigt och det är en rolig tävling som går i en fantastiskt miljö!

Linnéa Grahn är bara en av många hundra målmedvetna tjejer och killar som kommer till Åre den 1 juli för att tänja på sina fysiska gränser i Åres fantastiska fjällmiljö.

För mer information om tävlingen, pressmaterial, en inbjudan att besöka oss under tävlingen eller kanske en startplats för att delta och uppleva allt på plats, kontakta:

Scott Cole, tävlingsdirektör
Telefon: +46 70-253 28 83