Affärsklubben Arena Göteborg startar samarbete med Venture Cup

Affärsklubben Arena Göteborg inleder samarbete med Venture Cup, Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Årligen delas 1,8 miljoner svenska kronor ut till nytänkande affärsidéer och entreprenörer.

- Arena Göteborgs medlemmar besitter stor kompetens och har lång erfarenhet från olika branscher. Vi är mycket nöjda att få medverka i de unga entreprenörernas utveckling, säger Kjell Peterson, ordförande i Arena Göteborg.

Avsikten är att Arena Göteborgs medlemmar skall ställa upp som mentorer och via konsultinsatser medverka i regionvinnarnas utveckling. Många medlemmar har haft ledande positioner inom näringslivet. Camilla Rova är Arena Göteborgs projektledare.

Venture Cup är en ideell organisation som bildades i västra Sverige 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers, Göteborgs universitet och Innovationsbron (dåvarande Teknikbrostiftelsen).

- Vi ser farm emot att samarbeta med Arena Göteborg och skapa givande kontaktytor mellan driftiga unga entreprenörer som tävlar i Venture Cup och den gedigna kompetensen som Arenas medlemmar besitter, kommenterar Alexandra Björk, regionchef för Venture Cup Väst.

Arena Göteborg är en mötesplats och ett modernt nätverk för göteborgare intresserade av business, media och sport. Verksamheten startade 1 mars 2010 med landshövding Lars Bäckström som invigare och första huvudperson. Affärsklubben är nu inne i sitt sjätte verksamhetsår. Aktuella profiler intervjuas i samband med mingel och middag i Guldsalen på ETT, Avenyn 1, Göteborg.

Genom åren har Arena presenterat 68 st intressanta huvudpersoner. Bl a Amelia Adamo, Carin Kindbom, Patrik Sjöberg, Claes Eriksson, Hans Wallenstam, Björn Kjos, Bert Karlsson. Leif Mannerström, Ingvar Oldsberg, Dan Olsson, Boris Lennerhov, Frida Boisen, Torsten Jansson, Jan Rippe, Peter Hjörne och Ola Serneke.

Bilden, Camilla Rova (till vänster) och Alexandra Björk.