A Print Stockholm – en röst för oberoende arkitektur- och designpublikationer

En revolution är på gång inom arkitektur- och designpublicering. Med utställningen A Print Stockholm presenterar ArkDes mer än 100 publikationer från 60 olika redaktioner världen över. A Print Stockholm är curerad av Agnes Gidenstam och Naima Callenberg från Studio Nock.

A Print Stockholm är både en samling, ett öppet arkiv och en utställning av oberoende arkitekturpublikationer. Samlingen går att se och läsa i ArkDes bibliotek under utställningsperioden 16 november till 3 december.

– A Print var ett av de första projekten jag upptäckte när jag kom till Sverige i våras och jag imponerades av energin och de insikter projektet förmedlar. Agnes Gidenstam och Naima Callenberg från Studio Nock har med A Print lyckats fånga en tydlig trend inom arkitektur- och designvärlden just nu: framväxten av en oberoende press som förnyar och återupplivar diskussionen om arkitektur och design. Jag vill att ArkDes ska vara en plattform för nya och experimentella projekt. A Print Stockholm är det första av många liknande projekt som publiken kommer kunna ta del av på ArkDes framöver, säger Kieran Long, överintendent ArkDes.

Studio Nock, som ligger bakom utställningen, har valt att fokusera på och förmedla oberoende publikationer som är svårtillgängliga i Sverige, för att introducera dem till en bredare publik. Publikationerna representerar enligt Studio Nock friare åsikter och mer nytänkande tillvägagångssätt än de traditionella och etablerade arkitekturmedierna.

Studio Nock är en ny satsning med rötter i Göteborg, initierat av Agnes Gidenstam och Naima Callenberg, med syfte att skapa nya mötesplatser för arkitektur. Visionen är att vara en galleriverksamhet för inspirerande arbete – byggt eller ej – som kan influera och berika arkitekturdiskursen.

Medverkande publikationer

Night Talk och vernissage 16 november kl 18–21

I samband med öppningen av A Print Stockholm arrangeras ett samtal om oberoende arkitekturtidskrifter. Klockan 18 hälsar Kieran Long, överintendent på ArkDes, välkommen. Därefter hålls ett samtal om oberoende publikationer och arkitektur mellan Agnes Gidenstam och Naima Callenberg, Studio Nock samt Kirsten Algera från MacGuffin, Matteo Ghidoni från San Rocco, Sandra Bartoli och Silvan Linden från Architektur in Gebrauch och Elena Chiavi, Francisco Moura Veiga och Rubén Valdez från CARTHA.

Night Talk görs i två akter med paus för tilltugg och dryck. Vi håller på till kl. 21.

OSA till Night Talk och vernissage senast 13 november genom att kontakta: maria.ostman@arkdes.se eller 073-273 36 00.

Öppettider

Utställningar: