Påminnelse: ArkDes bostadsutställning öppnar. Pressvisning 15 april.

Välkommen på pressvisning den 15 april kl.10.00.
O.S.A. maria.ostman@arkdes.se
eller 073-273 36 00.

Varför är det så svårt att hitta bostad? Hur kunde det bli så här? Hur ska vi lösa krisen? Utställningen Bo. Nu. Då: Bostadsfrågor och svar under 99 år tar ett helhetsgrepp på en av samtidens mest brännande frågor: Bostadskrisen. Bostadskriser är inget nytt. Större delen av 1900- och 2000-talen har präglats av bristen på bostäder. Bo. Nu. Då: Bostadfrågor och svar under 99 år skildrar problem och lösningar på bostadskriser från 1917 till idag och vidare in i framtiden. Utställningen blickar också framåt och samlar de allra senaste försöken på att hitta lösningar i vår egen samtid. Utställningen öppnar 16 april 2016.

Efter den här utställningen ska man känna att det går att förändra, det går att tänka nytt, det går att göra saker, säger Dan Hallemar, projektledare för utställningen Bo. Nu. Då: Bostadsfrågor och svar under 99 år.

Bostadsfrågan är en av samtidens mest omdiskuterade. Men hur ser svaren ut? Och vad kan vi lära oss av de svar som historien gett för att hitta framtida bostadslösningar? Under 1900-talet har flera olika mediciner prövats för att skapa ett bra boende för alla i Sverige. Vad gjorde till exempel politikerna 1931 när Sverige hade Europas sämsta bostadsstandard? Hur reagerade staten 1964 när 150 000 personer stod i bostadskö i Stockholm och vad gör man idag när det är 500 000? Hur gick debatten förr och vilka var argumentet? Vem bestämde då och vem bestämmer idag?

I utställningen visas exempel på arkitektoniska och designmässiga svar på bostadskriser genom tiderna, mycket baserat på material ur ArkDes rika samlingar. Här kan du bland annat se hus formade som stjärnor i Gröndal 1946, villor staplade på höjden i Göteborg 1960, tillfälliga nödbostäder i Stockholm 1917. Men här finns också exempel på de allra senaste förslagen på bostadslösningar i vår samtid, till exempel Snabba hus i Högdalen.

Curator: Dan Hallemar.

ArkDes bostadsutställning Bo. Nu. Då. öppnar den 16 april 2016. Utställningen är del av ett större bostadstema med program i Stockholm, Kiruna och Malmö. Mer information www.arkdes.se

• bo.nu.da
  • bostadsutställning