​Värmlänningar bäst i Sverige på djurtandborstning!

​Värmlänningar bäst i Sverige på djurtandborstning!

– 20% borstar tänderna varje dag på sin hund eller katt!

Värmland är bäst i Sverige när det kommer till tandborstning hos hund och katt! Det visar en ny undersökning från Arken Zoo. Däremot tycker 3 av 4 värmlänningar att tandborstning på djur är svårt, och vi går därför igenom steg för steg hur det blir en lyckad del av djurens vardag.

Tandproblem är en av de vanligaste orsakerna till att djurägare besöker veterinär. I en ny undersökning från Arken Zoo, Sveriges största kedja inom zoofackhandel, har 1537 hund- och kattägare svarat på frågor om sina djurs hälsa. Bland dessa som deltagit i undersökningen är det så många som 53% som aldrig borstar tänderna på sina djur och ytterligare 28% som bara gör det några gånger per år, om vi tittar på resultatet för hela Sverige.

Rekommendationen bland de flesta veterinärer är att borsta tänderna på sitt djur varje dag, vilket bara 9% gör, nationellt sett. Detta skiljer sig dock i olika delar av landet och det visar sig att Värmland är det län som är bäst på tandborstning bland hund och katt! 20% av värmlänningarna svarar att de borstar tänderna på sitt djur varje dag, vilket är nästan dubbelt så många procentandelar som svenskarna generellt!

Däremot är det många i länet som tycker att det är krångligt att sköta tandhälsan på sina djur. 75% säger att de upplever att det är svårt att borsta tänderna på sina hundar och katter, jämfört med 67% nationellt.

­– Härligt att se att en av fem husdjursägare i Värmland tar hand om sina djurs tänder. Tandhälsan behöver skötas dagligen för att våra fyrbenta vänner ska få starka och friska tänder samt minska risken för att bakterier och tandsjukdomar uppstår, säger Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo.

Tandborstning steg för steg:
1.
Välj ett tillfälle när din hund eller katt är lugn och avslappnad
2. Vänj djuret vid att du rör kring munnen och på tänderna med ditt finger
3. Välj tandkräm anpassad för hund eller katt och en mjuk tandborste eller fingertuta
4. Borsta försiktigt några tänder i taget. Du kan öka antalet när din hund eller katt blivit mer van
5. Det viktigaste är att komma åt yttersidorna på tänderna
6. Om möjligt; försök borsta tänderna längst bak också
7. Beröm ordentligt så kommer din vän snart att inse att tandborstning inte är så farligt!

Alingsås, Askim, Bollebygd, Borlänge, Borås, Bålsta, Enköping, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Finspång, Färjestaden, Gustavsberg, Gävle, Göteborg, Halmstad, Handen, Haninge, Helsingborg, Huddinge, Hudiksvall, Hörby, Järfälla, Jönköping, Kalmar, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kungens Kurva, Kungsbacka, Lidköping, Limhamn, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Mora, Motala, Nacka, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Piteå, Skellefteå, Skövde, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundsvall, Trelleborg, Trollhättan, Täby, Uddevalla, Umeå, Upplands Väsby, Uppsala, Valbo, Varberg, Vetlanda, Västerås, Växjö, Ystad, Ängelholm, Örebro.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät under januari 2019. Totalt deltog 1537 personer i undersökningen. För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: marketing@arkenzoo.se.

Arken Zoo är Sveriges största zoofackhandelskedja med ca 115 butiker runt om i landet. Arken Zoo ingår i Musti Group med totalt nästan 250 butiker i Norden. Genom våra fysiska butiker och vår e-handel erbjuder vi ett brett och prisvärt sortiment med produkter och tjänster av högsta kvalitet för ditt husdjur.