Arkitektkopia fortsätter sin satsning på miljö

Arkitektkopia får Svanenlicens även i Malmö och Göteborg

Familjeföretaget Arkitektkopia har tagit ett steg ytterligare i sitt miljöarbete. För att kunna erbjuda kunderna produkter med låg miljöpåverkan har även verksamheterna i Malmö och Göteborg nu fått Svanenlicens.

Redan tidigare hade verksamheten i Stockholm Svanenlicens. Nu har material, spill, kemikalier och energiförbrukning setts över, så att de nya hårdare Svanen-kraven uppfylls på två till av Arkitektkopias orter, Malmö och Göteborg. De ger goda möjligheter att erbjuda Svanenmärkta produkter och att minska miljöpåverkan på ett strukturerat sätt.

–Vi ser ett stort värde i att satsa på hållbarhet på de orter där vi fokuserar vår produktion, säger Arkitektkopias VD Gunnar Duintjer. Svanen ger en välkänd stämpel på att vi nått ännu ett steg mot att vara en av branschens miljövänligaste aktörer.

Stockholms och Malmös Svanenlicenser omfattar hela verksamheterna på respektive ort. För Göteborg har Arkitektkopia varit först ut i Sverige att kunna Svanenlicensiera en del av verksamheten. Nordisk Miljömärkning som ställer ut Svanen-licenserna har med Arkitektkopia AB drivit detta projekt under hösten 2017. I Göteborg licensieras produktionen av digitaltryck och ritningar. De delar som producerar stora format kan inte licensieras, på grund av att papper är en alltför liten del av det använda materialet.

För mer information vänligen kontakta:
Örjan Westerlund, Kvalitets- och miljösamordnare på Arkitektkopia AB
Tel: 08-50 60 70 47