100 000 böcker i digitalt arkiv

Pressmeddelande   •  Okt 04, 2010 20:17 CEST

Så många böcker har Arkiv Digital nu digitaliserat och av dem är mer än 16 000 producerade hittills under 2010.

Det kan vara svårt att skapa sig en uppfattning av hur mycket detta är, men som jämförelse kan nämnas att ett genomsnittligt bibliotek i Stockholms län, Danderyds kommuns folkbibliotek med filialer, har totalt omkring 107 000 böcker. ¹. Med den produktionstakt Arkiv Digital idag har, passerar man snart denna siffra. Den som vill titta igenom hela materialet och bläddrar en bild i sekunden, får hålla på i 268 dygn utan sömn eller över ett år om man vill vila 6 tim på natten.

Arkiv Digital fungerar som ett bibliotek på nätet där man mot en avgift får låna de digitala kopiorna av historiska volymer ur deras arkiv. Framför allt har Arkiv Digital material för släktforskare, men även annat material för arkiv- och hembygdsforskare.

¹ (Kulturrådet 2009)

Kontaktinformation: