Arkiv Digital huvudsponsor för Släktforskardagarna i Örebro 2010

Styrelsen i Örebro Släktforskare har enhälligt beslutat utse Arkiv Digital till huvudsponsor för Släktforskardagarna i Örebro den 27-29 augusti 2010.

"Beslutet är mycket glädjande och det visar att vi befäster vår ledande position som framtidens leverantör av kyrkböcker i färg", säger Gabriel Wallgren, verkställande direktör för Arkiv Digital.

Örebro Släktforskare och Arkiv Digital är fast övertygade om att vi tillsammans kommer att erbjuda ett mycket lyckat arrangemang som det har alla förutsättningar att bli.

Sommaren 1810 kom adel, präster, borgare och bönder från hela Sverige till Örebro för att välja tronföljare - det visade sig bli marskalken Bernadotte. 2010 firar Örebro 200-årsminnet av denna viktiga händelse med en rad arrangemang och inom den ramen inbjuder vi till Släktforskardagar med 1810 som tema.

Örebro ligger mitt bland alla som bor i Sverige och det är lätt att resa till Örebro. Conventum erbjuder utmärkta lokaler i centrum och en rad hotell lockar med specialpriser om man inte föredrar vandrarhem eller Gustavsviks camping.

Örebro släktforskare kommer också att samverka med Örebro Läns Hembygdsförbund.

"Vi i Örebro Släktforskare är mycket glada för samarbetet med Arkiv Digital och för att vi tillsammans kan öka intresset för släktforskning i Sverige. Vi ser fram emot att få möta alla intresserade" säger Åsa Persson, ordförande för Örebro Släktforskare och arrangör för släktforskardagarna nästa år.

Falkenberg och Örebro den 1 juni 2009

Arkiv Digital AD AB och styrelsen för Örebro Släktforskare

David Lundgren

Presskontakt VD 076-1056734

Släktforskning i färg på Internet.

Arkiv Digital AD AB är det största svenska släktforskningsföretaget som tillhandahåller historiskt material, bl.a. kyrkböcker. Tillgång till bildarkivet fås genom vår online-tjänst.

Vi arbetar med nyfotografering av kyrkböcker och mycket annat arkivmaterial som kan intressera släkt- och hembygdsforskare. Bakgrunden till bildandet av företaget är att materialet tidigare endast funnits i form av filmbilder med varierande läsbarhet. Vi beslöt därför att genomföra en helt ny fotografering av originalböckerna - i färg!
I detta mycket stora projekt används digitalkameror med hög upplösning. De nya unika färgbilderna ger hög bildkvalitet och mycket god läsbarhet.
Alla bilder indexeras ned till sidnivå och företaget har utvecklat avancerade metoder för snabb sökning genom unika identifieringskoder kopplade till originalen.

Hittills har mer än 97 miljoner högkvalitativa färgbilder producerats och bildarkivet ökar med mer än 600 000 bilder i månaden.

Kunder till ArkivDigital är bl.a. privatpersoner, professionella forskare, bibliotek, skolor, universitet, studieförbund och andra utbildningsorganisationer. Vi har samarbeten med bl.a. Sveriges Släktforskarförbund, DIS (Föreningen för datorhjälp i släktforskningen) samt utbildningsorganisationer som ABF, Medborgarskolan och Vuxenskolan och biblioteken i hela Sverige.