Arla återkallar laktosfri lättfil 0,5%

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2014 20:41 CEST

Arla återkallar Arla Ko® laktosfri lättfil 0,5% i enlitersförpackning med förpackningsdag 27 augusti och bäst före datum 17 september 2014. Återkallelsen rör cirka 2 200 förpackningar av produkten.

Anledningen till återkallelsen är att produkterna genom ett produktionsfel kan innehålla sylt. Sylten innehåller frukterna persika, kiwi, mango, ananas, melon och passionsfrukt. Persika kan utlösa reaktion hos personer med överkänslighet mot stenfrukter.

Produkten har stoppats för försäljning och samtliga kunder har informerats. Konsumenter som köpt produkten kan lämna tillbaka den till närmaste butik och ersätts då för sina utlägg eller får om så önskas en annan produkt istället.

- Vi ser självklart allvarligt på det som inträffat och har omgående startat en intern utredning i vår produktion. Produkten är ofarlig för personer som tål stenfrukter, men kan innebära fara för överkänsliga. Vi återkallar denna produkt av försiktighetsskäl. För oss är det oerhört viktigt att alla konsumenter känner sig trygga med våra produkter, säger Bengt Ljunggren, kvalitetschef på Arla.

Journalister: Arlas pressjour, 0708-84 42 90
Konsumenter: Arla Forum, 020-99 66 99