Arla har med framgång släppt nya obligationer

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2014 14:45 CEST

För att utnyttja en bredare plattform för finansiering och för att refinansiera delar av Arlas befintliga lån har Arla ännu en gång gett professionella investerare möjlighet att investera i företaget via obligationer till ett samlat värde av 1,5 miljarder kronor med en löptid på fem år. Obligationerna kommer att noteras på börsen i Dublin.

Obligationerna kompletterar övrig finansiering som medlemskonsolidering, realkreditlån och banklån.

Obligationerna säljs genom Handelsbanken Capital Markets och Nordea Markets och ställs ut under Arlas Euro Medium Term Note-program (EMTN), som möjliggör ett mer aktivt användande av obligationer.

Emitteringen av obligationer påverkar inte Arlas ägarstruktur och status som ett en bondeägt kooperativ.

Fakta:
Arla har emitterat två typer av obligationer. Den ena har fast ränta och ger en årlig kupon på 1,15%. Den andra har rörlig ränta (Stibor + 2,625%). Emitteringen är i svenska kronor och minsta investeringsstorleken är 1 miljon kronor. Alla obligationer har sålts på marknaden.

Presskontakt:
Claes Henriksson, presschef Arla Sverige: 0708-84 42 90.