Arla köper hela varumärket Svenskt Smör

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 12:00 CEST

Bondeägda Arla köper hela rättigheterna till varumärket Svenskt Smör, som tidigare ägts gemensamt av flera mejeriföretag i Sverige. Arla är det enda mejeriföretag som producerar och säljer Svenskt Smör i dag och möjligheterna att utveckla varumärket ökar som ensam ägare.

- Vi på Arla är den enda tillverkaren och nyttjaren av varumärket Svenskt Smör och det känns därför naturligt att vi blir ensam ägare, säger Patrik Hansson, chef för affärsområdet ost, matfett och juice på Arla i Sverige.

Svenskt Smör har fram tills nu ägts gemensamt av de mejeriföretag som är medlemmar i branschorganisationen Svensk Mjölk. Som ensam ägare får Arla en annan frihet i kommunikation och produktutveckling. Men precis som tidigare måste Svenskt Smör göras till 100 procent på svensk mjölkråvara.

- Svenskt Smör har en mycket välkänd förpackning men varumärket i sig är inte särskilt känt. Nu kan vi enklare jobba för att öka försäljningen och intresset kring smör och har redan flera spännande produktlanseringar på gång, säger Patrik Hansson.

Arla är ensam ägare till varumärket från den 27 juni Köpeskillingen är inte officiell.

- Jag är nöjd med att Svensk Mjölk och branschen kan realisera det immateriella värde som Svenskt Smör representerar. Med den marknadsutveckling vi sett och ser så är det inte längre en branschuppgift att hantera den här typen av varumärkesfrågor runt smöret, säger Hans-Åke Hammarström, vd på Svensk Mjölk.

Presskontakter:
Claes Henriksson, presschef för Arla i Sverige, 070-884 42 90, claes.henriksson@arlafoods.com
Anna Gustafsson, pressekreterare LRF Mjölk, 076-116 43 31, anna.gustafsson@lrf.se

www.svensktsmor.se, www.arla.se, www.facebook.com/svensktsmor