Arla lanserar grekisk yoghurt till frukost och mellanmål

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 09:11 CEST

Nu utökas Arlas yoghurtsortiment med en mild grekisk yoghurt. Gjord på mjölk från Sverige och yoghurtkultur från Grekland och med en fetthalt på sex procent. Det ger en krämig yoghurt som passar såväl till frukost som mellanmål.

-  Våra konsumentundersökningar visar en tydlig trend på ökad efterfrågan på krämigare, lite fetare, naturell yoghurt. Därför tror vi att vår nya milda grekiska yoghurt kommer att uppskattas av konsumenterna, säger Annika Swanson, produktchef Arla Foods.

Arlas milda grekiska yoghurt passar särskilt väl i kombination med honung och nötter. Den krämiga och lite syrliga yoghurten, söt honung och knapriga nötter ger tillsammans en förhöjd smakdimension. För en lyxig frukost eller ett fräscht mellanmål.

Precis som övriga Arla Ko-produkter – märkta med den röda kon – är den nya grekiska yoghurten gjord på mjölk från svenska Arlagårdar. Yoghurtkulturen, som innehåller mjölksyrabakterier och ger yoghurten dess typiska arom och struktur, kommer från Kreta i Grekland.

Cirkapris för Arlas grekiska yoghurt är 19 kr för en liter och finns i butik från vecka 20.

Ingredienser:
Svensk högpastöriserad mjölk och grekisk mild yoghurtkultur.

Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl):
Energi 350 kJ/85 kcal
Fett 6,0 g
   Varav mättat fett 3,8 g
Kolhydrat 3,6 g
   Varav sockerarter 3,6 g
Protein 3,3 g
Salt 0,1 g
Kalcium 120 mg = 15 % *
*av dagligt referensintag (DRI)

För ytterligare information, kontakta:
Annika Swanson, produktchef, Arla Foods