Arla säljer dotterbolaget Dairy Fruit

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2014 15:00 CEST

Arla säljer dotterbolaget Dairy Fruit A/S till tyska ingredienstillverkaren Döhler Gmbh. Försäljningen är en del av att Arla fokuserar ännu tydligare på kärnverksamheten mejeriproduktion.

Dairy Fruit A/S tillverkar fruktingredienser till livsmedelsbranschen och har sin bas i Odense i Danmark. Företaget grundades 1976 av De Danske Mejeriers Fællesindkøb som en branschleverantör till mejerier i Danmark. Sedan 2003 har det ägts av Arla Foods, som i dag också är företagets största kund.

Ett avtal har nu ingåtts mellan Arla och den tyska ingredienstillverkaren Döhler Gmbh om ett köp av Dairy Fruit A/S.

- På Arla har vi de senaste tio åren anpassat vår verksamhet så att vi har fokus på kärnverksamheten som är mejeriproduktion. Dairy Fruit är det sista bolaget i sin kategori. Det ingår inte i Arlas kärnverksamhet att handla med fruktingredienser och därför har Dairy Fruit större nytta av en ny ägare som kan utveckla företaget. Som bolagets största kund ser vi fram emot ett bra samarbete med Dairy Fruit och Döhler, säger Arlas vice koncernchef Povl Krogsgaard.

Avtalet träder i kraft från dagens datum. Köpesumman offentliggörs inte.

Fakta om Dairy Fruit A/S

• Grundades 1976
  • Ägs till 100 procent av Arla Foods sedan 2003
  • Årlig omsättning: cirka 300 miljoner kr.
  • 81 medarbetare
  • Administration och produktion i Odense
  • Största kunden är Arla Foods

Presskontakt:
Claes Henriksson, presschef Arla Sverige 0708-84 42 90, claes.henriksson@arlafoods.se