Arlabönder röstade ja till fusion med Walhorn

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 17:50 CEST

Bondeägda Arlas högsta beslutande organ representantskap röstade på tisdagen ja till att fusionera med belgiska EGM Walhorn. Nu väntar Arla på omröstningen i Walhorn, som äger rum i morgon onsdag.

Det är representantskapet i Arla och representantskapet i EGM Walhorn, som röstar om fusionsförslaget vid särskilda möten den 13–14 maj. Ett godkännande av fusionen kräver en majoritet på minst 75 procent av rösterna, både hos Arla och hos Walhorn. Röstsiffrorna hos Arla blev 174 ja (94 procent) och 11 nej (6 procent). 186 av 187 ledamöter närvarade vid omröstningen.

Om det blir ett ja till fusionen, förväntas den träda i kraft i slutet av 2014. Fusionen ska godkännas av berörda konkurrensmyndigheter. Läs mer om fusionsförslaget här.

Presskontakt:
Claes Henriksson, presschef Arla Sverige: 0708-84 42 90, claes.henriksson@arlafoods.com