Brabrand Mejeri läggs ner

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2018 11:00 CET

Ökad efterfrågan på yoghurtprodukter från europeiska konsumenter och bristande möjlighet att utöka produktionen i danska Århus innebär att Brabrand Mejeri läggs ner och att produktionen flyttas till andra mejerier. Det kommer dock att dröja ungefär ett och ett halvt år innan mejeriet stängs.

Arlas styrelse har beslutat att stänga Brabrand Mejeri som producerar syrade mjölkprodukter, t ex yoghurt, skyr och creme fraiche. Produktionen kommer att flyttas till olika mejerier i Danmark, Tyskland och Nederländerna. Detta görs för att möta en växande yoghurtmarknad i Europa och för att säkerställa framtida kapacitet och en mer enhetlig kvalitet hos de olika syrade mjölkprodukterna.

”De europeiska konsumenterna köper mer och mer yoghurtprodukter. Vi måste titta på hur vi kan säkerställa den framtida kapaciteten på högkvalitativa yoghurtprodukter. Eftersom vi inte har möjlighet att expandera produktionen på Brabrand Mejeri på grund av läget och kostnaden för produktionsutrustning så flyttar vi produktionen till andra anläggningar i framför allt Danmark, Tyskland och Nederländerna" säger Jakob Bernhard Knudsen, ansvarig för Arla Danmark.

”Målet är att skapa några mejerier som blir experter på de enskilda produkterna, både när det gäller produktion och utveckling”, förklarar Jakob Bernhard Knudsen.

Medarbetare hjälps vidare

Nedläggningen av mejeriet förväntas ske först i mitten på 2019, men Arla har valt att informera mejeriets 160 medarbetare tidigare idag.

Fackföreningar och mejerikommittéer kommer tillsammans att utarbeta planer så att medarbetarna får bra förutsättningar – både om de väljer att stanna tills mejeriet stänger 2019 och för deras framtida arbetssituation.

”Det är viktigt för oss att vi på ett bra sätt hjälper medarbetarna på Brabrand Mejeri, antingen genom arbete på andra Arlamejerier eller utanför Arla. Jag är även glad att vi kan behålla och utveckla fler jobb i de mejerier som ska ta över produktion från Brabrand Mejeri”, säger Jakob Bernhard Knudsen.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 11.200 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.