Försäljningen av feta och proteinrika mejeriprodukter fortsätter att öka

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 09:45 CET

Intresset för mejeriprodukter med hög fett- och proteinhalt ökade kraftigt under 2012. Bakom ökningen står bland annat den så kallade LCHF-dieten där kolhydrater byts ut mot feta och proteinrika produkter. Det visar Arlas årsrapport Mjölkåret 2012.

Ett exempel är försäljningen av Keso ® Cottage Cheese som ökade med nästan 20 procent under året. Försäljningen av feta mejeriprodukter fortsatte också att öka under året. Både vispgrädde och crème fraiche ökade med nästan 10 procent under 2012.

– Vi ser en tydlig försäljningsökning av de här produkterna och det beror bland annat på att många efterfrågar naturlig mat med högt proteininnehåll, exempelvis när de vill gå ner i vikt. Studier visar också att proteinrika produkter som exempelvis mjölk är väldigt bra vid återhämtning efter träning, Annika Strömberg, hälsoexpert på Arla.

Hela rapporten Mjölkåret 2012 bifogas.

Ytterligare information:
Arlas pressjour: 070-884 42 90

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12.000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.