Nu är finalisterna i Kladdkakeracet utsedda

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2014 09:31 CEST

Av över 170 inskickade bidrag har nu sex finalister i Kladdkakeracet 2014 utsetts. Kladdkakeracet är Arlas tävling där barn mellan 10 och 14 år gör upp om vem som bakar Sveriges godaste kladdkaka. Finalen går av stapeln under Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan i Älvsjö den 4 oktober.

Kladdkaka är ett av de mest omtyckta bakverken i Sverige. Det är också det mest eftersökta receptet på arla.se. Med Kladdkakeracet vill Arla sprida bakglädje och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept. Årets upplaga är den nionde i ordningen och intresset växer stadigt. I år har Kladdkakeracet slagit alla rekord i antalet anmälningar. Över 170 recept har skickats in, vilket är nästan en dubblering jämfört med förra året.

– Det har aldrig varit så svårt att utse sex finalister som i år. De inskickade tävlingsbidragen håller en otroligt hög nivå och bjuder på många spännande smakkombinationer. Det märks tydligt att kladdkaka är ett bakverk som inspirerar till kreativitet i köket, säger Catarina Molin Österlund, projektledare för Kladdkakeracet.

Finalbidragen i Kladdkakeracet 2014 innefattar många olika typer av kladdkakor, Citronkladdkaka med hallonmaräng, Skogsbär- och lakritskladdkaka med skogsbärsgrädde och Glutenfri kladdkaka med mandelmjöl och polkagris är tre exempel.

– I år ser vi flera tydliga trender bland de inskickade tävlingsbidragen. Nya varianter på godis-kladdkakor är populärt och många har valt att kombinera gott med gott, så att säga. Kladdkaka med marängsviss är ett exempel. Balans i såväl smak som konsistens kommer starkt, något syrligt som bryter av det söta och olika typer av bottnar ger en överraskande smakupplevelse, säger Catarina Molin Österlund.

I den stora finalen på Bak- & Chokladfestivalen bakar finalisterna sina kladdkakor live inför publik. Kladdkakeracet är uppdelat i två 30-minutersomgångar med tre deltagare i respektive omgång. Bak- & Chokladfestivalarrangörerna och stjärnkonditorerna Magnus Johansson och Tony Olsson finns närvarande som extra hjälp. En jury bestående av bland annat Årets Konditor och förra årets Kladdkakeracet-vinnare Augusta Andersson från Malmö bedömer bakverken.

Den som till sist kan titulera sig vinnare av Arlas tävling Kladdkakeracet 2014 får en spännande dag hos Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm. Samtliga finalrecept blir publicerade på arla.se och dessutom får finalisterna kokboken Höstmat från Arla Köket, boken Lyckas med choklad av Magnus Johanssons, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder i form av Bak- & Chokladfestivalrock, förkläde och mössa.

Följande sex finalister tävlar i Kladdkakeracet 2014:

• Hedvig Isacson, 14 år, från Mölndal
Tävlingsbidrag: Kladdkaka med tranbär, pecannötter och minimarshmallows

• Amy Allegrini Hobson, 14 år, från Kumla
Tävlingsbidrag: Kladdkaka med marängsviss-topping

• Noel Lindmark, 10 år, från Ursviken i Skellefteå
Tävlingsbidrag: Glutenfri kladdkaka med mandelmjöl och polkagris

• Fanny Johansson, 13 år, från Höör
Tävlingsbidrag: Kolakladdkaka med blåbär

• Simon Boerenbeker Klang, 13 år, från Göteborg
Tävlingsbidrag: Skogsbär- och lakritskladdkaka med skogsbärsgrädde

• Clara Tornbrant, 12 år, från Trollhättan