Nu är finalisterna i Kladdkakeracet utsedda

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2016 10:30 CEST

Blåbärskladdkaka med vit choklad och kardemumma och Kladdkaka med kaffe och chokladganache finns bland bidragen i årets upplaga av Kladdkakeracet, Arlas tävling för att hitta Sveriges godaste kladdkaka. Hela 150 bidrag slogs om de sex finalplatserna i tävlingen som avgörs den 8 oktober under Bak- & Chokladfestivalen i Stockholm.

Kladdkaka är ett av de mest omtyckta bakverken i Sverige och det mest eftersökta receptet på arla.se. Kladdkakeracet vänder sig till barn och unga mellan 10 och 14 år för att sprida bakglädje och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept. I årets upplaga har hela 150 recept skickats in.

Finalisterna har valts ut bland 20 semifinalister och kommer från hela landet. Bland recepten finns bland annat en Lakritskladdkaka med karamelliserade mandlar och flingsalt och en Kladdkaka med banan och dulce de leche.

– Det har aldrig varit så svårt att utse finalister som i år. De inskickade tävlingsbidragen håller en otroligt hög nivå och bjuder på många spännande smakkombinationer. Det märks tydligt att kladdkaka är ett bakverk som inspirerar till kreativitet i köket, säger Gry Andersson Nordström, projektledare för Kladdkakeracet.

Den stora finalen äger rum på Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan i Älvsjö där finalisterna bakar sina kladdkakor live inför publik. Kladdkakeracet är uppdelat i två 30-minutersomgångar med tre deltagare i respektive omgång. En jury bestående av bland annat representanter från Arla och Bak-och Chokladfestivalen, samt förra årets vinnare av Kladdkakeracet Zack Aujalay, bedömer de olika tävlande bidragen.

Vinnaren av Kladdkakeracet kommer att få en spännande dag hos Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm och en plats i juryn under nästa års tävling. Samtliga finalrecept blir publicerade på arla.se och dessutom får finalisterna boken Lyckas med choklad av Magnus Johansson, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder i form av Bak- & Chokladfestivalrock, förkläde och mössa.

Följande finalister tävlar i Kladdkakeracet 2016:

• Evelina och Emanuel Carlsson, 10 år från Osby i Skåne
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med banan och dulce de leche.
  • Linnea Andrae, 14 år från Tyresö i Stockholm
    Tävlingsbidrag: Blåbärskladdkaka med vit choklad och kardemumma.
  • Linus Brusberg, 11 år från Habo i Västergötland
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med kaffe och chokladganache.
  • Linus Lövgren, 12 år från Gävle i Gästrikland
    Tävlingsbidrag: Glutenfri kladdkaka med ingefära och vit choklad.
  • Miranda Westerlind, 13 år från Uppsala i Uppland
    Tävlingsbidrag: Lakritskladdkaka med karamelliserade mandlar och flingsalt.
  • Thelma Mangbäck, fyller 12 år den 23 september, från Rönnäng i Bohuslän
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med daim och kola.

För mer information om Kladdkakeracet besök:

För mer information kontakta:

Gry Andersson Nordström, Projektledare Kladdkakeracet på Arla
E-post: gry.andersson.nordstroem@arlafoods.com

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc. kontakta:

Matilda Danielsson, Presskontakt Prat PR
E-post: matilda.danielsson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 650 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.