Nu blir den ekologiska mjölken ännu grönare

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2017 10:00 CEST

Arla tar nu ytterligare ett steg mot ännu grönare förpackningar på sina ekologiska mejeriprodukter. Genom att bland annat ta bort ett materialskikt minskas kartongens klimatpåverkan med hela 24 %. Det medför också att den klassiska vita ekoförpackningen nu blir brun.

Arlas övergripande ambition är att minska klimatpåverkan från förpackningarna med 25 % fram till år 2020, jämfört med 2005. Företaget är redan en god bit på väg och låter nu de ekologiska förpackningarna leda vägen för att minska klimatavtrycket ytterligare.

– Varje år förpackar vi nästan en miljard produkter i Sverige och vi vill förstås att de ska vara så bra som möjligt för klimatet och miljön. Främst tack vare det borttagna materialskiktet minskar kartongens klimatpåverkan med 24 % och dess vikt med 3 % jämfört med den tidigare. Eftersom vi säljer stora volymer av dessa produkter får den nya förpackningen en avsevärd effekt, säger Anna-Karin Modin Edman, hållbarhetschef på Arla.

Först ut med den nya förpackningen är ekologisk mjölk, fil och grädde, som finns i butik vecka 38. Snart kommer också fler produkter i Arlas breda sortiment att byta till grönare kartong.

– Vi är väldigt måna om att både innehållet och förpackningen ska vara tillverkade med låg negativ miljö- och klimatpåverkan och vi tror att de konsumenter som väljer våra ekologiska produkter håller med. Tack vare det borttagna materialskiktet blir våra ekologiska produkter nu ännu bättre, säger Anna-Karin Modin Edman.

Hela 400 svenska Arlagårdarna är ekologiska. Under 2017 och 2018 ställer ytterligare 80 Arlagårdar om till ekologisk mjölkproduktion.

Mer information om eko: www.arla.se/eko

För mer information kontakta:
Anna-Karin Modin Edman, hållbarhetschef på Arla

Mikael Lindgren, pr-chef Arla Sverige
Tel. 08 789 52 13, 0768 798 513
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 650 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.