Ny kokbok med matinspiration från Arla Köket

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 12:20 CEST

Arla Köket vardag – lättlagade favoriter på max 30 minuter

Nu lanserar Arla kokboken Arla Köket vardag – lättlagade favoriter på max 30 minuter. Boken omfattar 126 snabba, lättlagade recept som gör det enkelt att variera veckomatsedeln. Dagens konsumenter söker gärna inspiration i kokböcker och vill lägga max 30 minuter på matlagning under vardagar*. Arla Köket vardag ges ut av Harlequin förlag och säljs i livsmedelsbutiker och på www.arla.se.

”Vad ska vi laga till middag ikväll?” är en ständig fråga i många hem. När Arla frågade sina 100 000 klubbmedlemmar vilken typ av kokbok de saknade var det just en kokbok som fokuserar på vardagsmaten man ville ha (46 %). Att recepten tar 30 minuter att tillaga har sin bakgrund i en undersökning som visar att konsumenten vill lägga 30 minuter på matlagning under vardagarna*, idag lägger man i genomsnitt 39 minuter.

– Intresset för kokböcker och receptsajter är mycket stort. Trots att det på internet finns tiotusentals recept är det fortfarande kokböckerna som står för den främsta inspirationen i matlagningen*. Vi har gett ut flera populära receptböcker, bland annat Arla Kökets bästa (2007) och Fira! midsommar, jul & påsk (2009). Nu kommer Arla Köket vardag med våra bästa vardagsrecept, en riktig hjälpreda i köket, säger Catarina Molin Österlund, Recipes & Inspiration manager, Arla Foods.

Arla Köket vardag – lättlagade favoriter på max 30 minuter

Kokboken är fullmatad med inspirerande och praktiska recept. Det finns även tips på basvaror att ha hemma i skafferi, kyl och frys för att lättare kunna vara spontan i sin matlagning. Många av de 126 recepten är populära favoriter från www.arla.se och de är alla provlagade i Arla Kökets provkök för att säkerställa att de ger perfekt resultat. Recepten är indelade i kapitel baserade på huvudråvara och typ av rätt: kyckling, fisk, kött, färs & korv, pasta, vegetariskt, soppor, sallader, kalla såser och även efterrätter.

Arla Köket vardag – lättlagade favoriter på max 30 minuter finns till försäljning i livsmedelsbutiker, kiosker och mindre butiker till och med 4 januari 2011, pris 89 kronor, samt på www.arla.se under en längre tid, pris 79 kronor.

* TNS Sifo hösten 2009

Presskontakt: Inger Söderlund

inger.soderlund@arlafoods.com

+4670689 58 84

Arla Foods är världens åttonde  största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen  cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.