Snart dags boka plats för årets kosläpp

Pressmeddelande  •  2012-03-20 11:28 CET

På måndag börjar vi ta emot bokningar till de Arlagårdar som är klara för årets kosläpp. Anmälan görs på arla.se/koslapp.

På måndag den 26 mars börjar vi lägga upp anmälningsformulär för de Arlagårdar som nu är klara för årets kosläpp. Bokningar görs på arla.se/koslapp. Där finns mer information samt vägbeskrivning till gårdarna.

Men vänta inte för länge, intresset för att besöka Arlas mjölkgårdar och vara med när de ystra korna galopperar ut i sommarhagen ökar för varje år. Även andra aktiviteter lockar. Utöver kosläppet, bjuds det på mjölk och bullar, mjölkhävartävling, ansiktsmålning och tipspromenader med frågor om mjölkkor.

I år räknar vi med närmare 120 000 besökare på 49 gårdar runtom i Sverige, från Perstorp i Skåne till Ås i Jämtland.

Gårdarna fylls på efterhand, så håll utkik på webben framöver!

Kor som betar på ängar och hagar hjälper till att hålla det svenska landskapet öppet och levande. Betet bidrar till trivseln för växter, insekter och fåglar och gör att den biologiska mångfalden bevaras. Sommarbetet sker framför allt på åkrar där bonden sått gräs eller klöver, på strandängar och hagmarker där korna får äta, vila, leka och springa. För att få tillgång till mycket mat och inte trampa sönder marken, flyttas korna runt mellan olika hagar.

Ytterligare information:

Katarina Malmström, koncernkommunikation, Sverige
Telefon: 070-88 44 290, katarina.malmstrom@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av svenska, danska och tyska mjölkbönder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom