Vi vill ha fler goda bakterier – nu kommer Arla a&b-fil

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 10:37 CET

Intresset för och utbudet av fil och yoghurt med magvänliga bakterier ökar. Sedan 2006 har så kallade probiotiska produkter ökat i försäljningsvärde med 38 procent*. Nu kommer en ny fil – Arla a&b-fil, som innehåller två probiotiska bakterier och finns i smakerna naturell och blåbär/lingon. Finns i butik från vecka 6.

Nya Arla a&b-fil innehåller, precis som den populära A-filen, Lactobacillus acidophilus och dessutom även Bifidobacterium lactis. Båda dessa probiotiska bakterier används ofta i yoghurt och i andra livsmedel. Den nya filen finns i två varianter - naturell och smaksatt med blåbär, lingonjuice och socker. Den är gjord på ekologisk mjölk från svenska Arla-gårdar och är lite fetare vanlig fil. Det ger en gräddigare, mild och nötigare smak, kanske en fil som passar extra bra på frukostbordet.

*) Synovate, mars 2010, kvalitativ undersökning, män och kvinnor 16-65 år.

Produktfakta Arla a&b-fil

Arla a&b-fil naturell
Ingredienser: Mjölk*, filkultur, Lactobacillus acidophilus LA-5® och Bifidobacterium lactis BB-12®. *KRAV-certifierad ekologisk ingrediens.

Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl)
Energivärde      280 kJ/70 kcal
Protein      3,5 g
Kolhydrat      5 g
Fett      4 g

Arla a&b-fil blåbär/lingon
Ingredienser: Mjölk*, socker* 6 &, blåbär* 4,5 %, majsstärkelse*, lingonjuice* 1,5 %, naturlig arom, filkultur, Lactobacillus acidophilus LA-5® och Bifidobacterium lactis BB-12®.
*KRAV-certifierad ekologisk ingrediens.

Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl)
Energivärde      380 kJ/90 kcal
Protein      3 g
Kolhydrat      11 g
Fett      3,5 g

Cirkapris 1-litersförpackning:
Arla a&b-fil naturell, ca 17 kr
Arla a&b-fil blåbär/lingon, ca 20 kr

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Arla Foods är världens åttonde  största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen  cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.