Vattenpumpar från SIHI möter redan EU:s ekodesignkrav

Förra året antog Europeiska kommissionen ett direktiv som en del av EU:s ekodesignprojekt. Syftet var att få bort pumpar från marknaden med den lägsta hydrauliska verkningsgraden, som indikeras av MEI (minsta effektivitesindex).

Från 1 januari i år måste vattenpumpar ha en högre verkningsgrad än MEI 0,1. Detta tar bort cirka 10 procent av pumparna på marknaden. År 2015 ska 40 procent av dagens pumpar vara borttagna. Reduceringarna kallas MEI 0,1 och MEI 0,4 och detta betyder att en pump måste ha ett högre MEI än 0,1 (2013) och 0,4 (2015) för att få säljas inom EU.

Direktivet syftar till att minska energiförbrukningen. Målet för 2020 är en minskning på tolv procent av 2007 års förbrukning, vilket innebär en förväntad besparing på 3,3 TWh.

SIHI’s vattenpumpar serie SuperNova ZLN/ ZLK/ ZLI möter redan de krav direktivet ställer för 2015 (MEI>=0,4) då pumparna ständigt optimeras och utvecklas för att ligga i framkant gällande verkningsgrad och design.

Armatec arbetar fortlöpande med energioptimering av pumparnas drift, val av energieffektiva motorer och rätt utrustning för era system.

Marknads- och produktansvarig SIHI-pumpar, Daniel Olsson

031-89 01 51, daniel.olsson@armatec.se