Nyhet -

Stans kortaste busslinje. Så ska Arriva göra resan med Saltsjöbanan buss smidigare för resenärerna.

Stockholms stad har börjat bygga Nya Slussen. Det betyder att Saltsjöbanan inte längre kan angöra Slussen utan trafikeras med buss mellan Henriksdal och Slussen.

– Vi är medvetna om att omstigningen i Henriksdal gör upplevelsen av resan mer komplicerad och Arriva har därför tillsatt en projektgrupp vars fokus är att minimera de olägenheter som följer med att sträckan Henriksdal-Slussen trafikeras med buss istället för tåg, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

För en smidigare resa
Byggandet av nya Slussen kommer att påverka trafiksituationen i området under många år framöver. Varje dag ska ett stort antal resenärer transporteras längs en trafikled som inte är anpassad för den typ av trafik som nu rullar på sträckan.

Är det utifrån givna förutsättningar överhuvudtaget möjligt att kunna göra några som helst förbättringar av resenärsupplevelsen? Christer Ekelund är övertygad om att så är fallet.

– Trots att orsaken ligger utanför Arrivas kontroll har vi ändå ett uppdrag att upprätthålla trafiken på ett fungerande sätt även under dessa besvärliga förhållanden, säger han. Även om vi inte kan göra något åt grundorsaken så kan vi göra något åt följderna. Projektgruppen kommer att arbeta med att göra stans kortaste busslinje lite snabbare, smidigare och trevligare.

Dialog med resenärer
Projektets syfte är att föra en kontinuerlig dialog med resenärerna och därefter implementera möjliga förbättringar på sträckan. Projektet leds av Karin Larsson och kommer att pågå under hela 2017. Karin reser själv dagligen med Saltsjöbanan och är väl bekant med svårigheterna vid framförallt omstigningen i Henriksdal.

– Att leda det här projektet är ett drömscenario för mig. Det är något som jag både gör med hjärtat samtidigt som jag gillar utmaningar, vilket det här verkligen är, säger Karin. Det finns en klar förbättringspotential kring hela omstigningen vid Henriksdal, vilket är kul eftersom det då är möjligt att göra skillnad.

Projektet kommer kontinuerligt att kommunicera vilka förbättringsåtgärder som genomförts i form av flyers som delas ut till resenärerna, i Arrivas sociala kanaler och via ett info-center vid Henriksdals station. För ett par veckor sedan genomfördes en kundenkät på tågen och projektgruppen håller nu på att sammanställa resenärssynpunkterna för att ta beslut om nästa steg mot en förbättrad upplevelse av Saltsjöbanans bussförbindelse.

Insatser just nu för att förbättra resan med Saltsjöbanan buss

• Info-center. Vi upprättar en information- och servicedisk vid Henriksdals station för att resenärerna ska få svar på sina frågor och få kunskap om vad som händer framöver.
  • Byte tåg-buss. Vi förbättrar och förenklar bytet mellan tåg och buss vid Henriksdal. Vi förbättrar kommunikationen mellan tåg och buss så att de väntar på varandra vid mindre förseningar. Vi tittar också på hur vi ska kunna förbättra hållplatsmiljön vid Henriksdal; trappor till bussarna, belysning, regnskydd med mera.
  • Ingen broöppning. Vi har säkerställt att Danvikstullsbron är stängd under rusningstrafik på vardagar.
  • Bussar med tre dörrar. Alla våra bussar som trafikerar sträckan Slussen– Henriksdal är moderna tätortsbussar med tre dörrar för snabbare och enklare på- och avstigning. Och ingen visering krävs.
  • Våra medarbetare specialutbildas. Trafikvärdar, bussförare och andra medarbetare utbildas för att kunna ta hand om olägenheterna vid omstigningen samt för att kunna ge snabb och saklig information.
  • Samma bussförare. Vi schemalägger så att samma grupp av bussförare kör mellan Henriksdal och Slussen. Detta för att resenärerna ska få bästa service.
  • Elektronik. Vi undersöker möjligheten att resenärerna ska kunna ladda mobiler och paddor ombord på tåg och bussar. Vi undersöker också möjligheten för resenärerna att få Wifi. Mer information om detta kan vi ge om några veckor.
  • Nya busslinjer. Vi har utrett alternativa busslinjer och kommer snart tillbaka med information om alternativa resvägar. Till exempel en busslinje Henriksdal –Gamla Stan – Cityterminalen.
  • Några andra lösningar vi tittar på:
    • Ett bättre hållplatsläge för Saltsjöbanans bussar vid Slussen.
    • Fler snabbtåg i rusningstrafik.
    • Visa beräknad restid mellan Slussen och Henriksdal på perrongen.
  • Informationsblad. Det är mycket som påverkar Saltsjöbanan i och med byggandet av Nya Slussen. Vi kommer att informera så snart det händer något. Bland annat i form av ett informationsblad som delas ut till resenärerna på Saltsjöbanan.

• Nacka

Christer Ekelund