Avokado från Anderna

På besök hos La Grama

Runt slutet av april brukar våra spanska leverantörer få slut på avokado och då övergår vi till att importera dem från andra breddgrader. Peru ligger mitt emellan Ecuador, Chile och Brasiliens regnskog, och i just Peru finns stora avokado-odlingar.

Tillsammans med min kollega Flemming Andersen hade jag nöjet att besöka våra avokadoleverantörer i Peru. Vi har sedan många år ett nära samarbete med en firma som heter La Grama. La Grama har en ganska anmärkningsvärd historia:

Det började med att tre vänner – Diego, Janos och Rodrigo – träffades på Limas lantbrukshögskola för mer än 15 år sedan. När de var färdiga med sina respektive agronom-utbildningar fick alla tre jobb på Perus kontrollorgan för ekologiska lantbruk i Sydamerika. Genom det arbetet fick de genom åren kontakt med flera lantbrukare över hela Peru, så det gav ju nästan sig självt när de tre vännerna påbörjade ett samarbete med de allra bästa runt om i Peru och gick samman i en gemensam verksamhet.

Så uppstod La Grama, och de har verkligen hjärtat på rätta stället. Tack vare sin grund i agronomin och tack vare att de alla mer eller mindre vuxit upp inom lantbruket har de djupgående kunskap om jordbruksvärvet i Peru. Det är ytterst viktigt för alla i La Grama att villkoren är riktigt utformade, och både ekologiska och biodynamiska odlingsformer samt direkt rådgivning till de enstaka bönderna är grundläggande i La Grama.

Juvenales sätter upp stödgrenar manuellt under de lägsta avokadogrenarna. För honom är varje detalj viktig.

Rafael är en av La Gramas medarbetare och även han agronom. Han var ute på ett rådgivningsbesök som vi lyckligtvis fick vara med på. Efter tre timmars bilfärd söderut från Lima kom vi fram till en oas i Chincha-dalen. Rafael är mycket engagerad och han visade oss runt på avokadoplantagen ihop med dess ägare, Juvenales. Plötsligt började Rafael gräva med händerna i jorden och sa åt mig, Juvenales och Flemming att smaka på jorden han höll i handen. “Smaka” sa han och räckte oss en nypa jord var medan han la sin nypa på tungan. “Saltsmaken ni känner kommer från naturliga salter i sandjorden här; men just det saltet kan också skada grödorna om koncentrationen blir för hög”. Efteråt förklarade han för plantageägaren att han (Juvenales) ska täcka jorden med de blad som faller från avokadoträden naturligt. Dessutom fick Juvenales veta att han ska tillföra jorden mer kompost.

“Organic is not enough”

Trots alla mina år som trädgårdsmästare och som inköpare med flertalet besök hos leverantörer, har jag nog aldrig tidigare blivit ombedd att faktiskt smaka på odlingsjorden. Det var en helt fantastisk upplevelse som verkligen övertygade Flemming och mig om att La Grama är helt rätt i förhållande till värderingar och intention. Deras slogan lyder “Organic is not enough”, ekologiskt räcker inte. Mötet med dem har verkligen fått mig att känna respekt gentemot odlarna som skapat organisationen. Jag hoppas att ni som läser blivit lika inspirerade som jag blev och att ni ser fram emot nästa gång det ligger avokado och ingefära från La Grama i något ni köpt av oss.

/Frank van Beek på Årstiderna

• Biodynamisk odling