​Extremt väder med extrema konsekvenser

En rapport från Flemming Andersen, Årstidernas inköpschef i Spanien

I Spanien har drastiska temperaturförändringar och en extrem storm förstört årets skörd av spetskål och aubergine hos många av Årstidernas fasta leverantörer.

Medierna har tidigare rapporterat att sydöstra Spanien utsattes för så pass extrema översvämningar i september 2019, att en stor del av skörden och produktionen av grönsaker gått om intet. På bara två dagar regnade det så mycket att till och med de vattenreservoarer man upprättat – just för att samla regnvatten – har översvämmats och till och med förstörts. Det är paradoxalt i ett land som vanligtvis lider av torka. Det extrema vädret har fortsatt i det nya året och efter en onormalt varm inledning på 2020 kom en lömsk snöstorm.

Extremt väder med extrema konsekvenser

Sedan september har de lokala lantbrukarna i Spanien arbetat hårt för att komma på rätt köl igen efter de extrema översvämningarna under hösten. Precis när man började se en ljusning svepte stormen Gloria in över ungefär samma områden under mitten av januari. I synnerhet gick stormen hårt åt norra delarna av staden Almería, där över 1000 hektar växthusareal jämnades med marken. En av de producenter som drabbades allra hårdast var en av Årstidernas allra närmaste samarbetspartners, Manuel Giménez i den lilla staden Campohermoso. Många av hans växthus har rasat och som om inte det vore nog har frilandsskörden förstörts av kraftigt oväder med hagel.

Årets skörd av spetskål och aubergine förstörd

För Årstiderna och alla våra fina kunder betyder det tyvärr att vi förlorat alla spetskålshuvuden som skulle ha ingått i diverse matkassar, fram till dess att den danska säsongen för spetskål börjar. Manuels grannar, Jose och Ana, är också drabbade och kan därför inte leverera aubergine under den närmsta framtiden eftersom deras lantbruk också totalförstörts.

Flera andra av de lantbrukare vi samarbetar med är i samma situation, och vi försöker nu tillsammans få överblick över vad vi kan rädda av skörden och hur vi kan hjälpa varandra för att få deras respektive lantbruk på fötter igen.

I början på januari blommade fruktträden, solen sken på en molnfri himmel och termometern visade 18 plusgrader. I januari månad! Det är alldeles för tidigt...

Klimatförändringar som manar till handling

Vi upplever sådant här allt oftare, även här i Spanien där jag bor och arbetar till vardags: plötsliga väderomslag med extremt väder och extrema temperaturer som skiftar drastiskt från vecka till vecka. För två veckor sedan blommade fruktträden, solen sken på en molnfri himmel och termometern visade 18 plusgrader. Detta var alltså i januari! En vecka senare var det två plusgrader och extrem storm med hagelskurar som förstörde fruktträdens blomning och varje tillstymmelse av grönsaksproduktion. Träd och växter kan helt enkelt inte leva under dessa drastiska väderförändringar, och jag skulle faktiskt vilja kalla det här en verkligt allvarlig naturkatastrof.

Dessa tragiska omständigheter understryker nödvändigheten av initiativ som Årstidernas Planetariska tankesätt, ett initiativ som innebär att ta medansvar för ditt, mitt och jordens välbefinnande.

• Biodynamisk odling