Årstiderna ratar Black Friday - satsar på Jordens Julkalender

Black Friday. Eller till och med Black Week och Cyber Monday. Det går inte längre att undvika köphetsen som råder just nu och svenskarna bombarderas med rabatter via email och SMS från olika företag. Enligt en rapport från Svensk Handel har fenomenet Black Friday ökat i popularitet i Sverige explosionsartat och år 2015 handlade svenskarna för sammanlagt 2,3 miljarder kronor under den stora köpdagen.

Är du trött på konsumtionshetsen? Företag som Årstiderna tar ställning mot Black Friday och uppmanar alla att leva mer hållbart genom att välja ekologiskt och äta mer grönt. I år bjuds därför alla som vill in till att delta i Jordens Julkalender som handlar om vad jorden önskar sig i julklapp. I 24 luckor fram till jul ställs finurliga frågor som får dig att tänka till kring hållbarhet och miljö, samtidigt som du har chans att vinna 5 ekologiska matkassar från Årstiderna. Ju fler luckor du öppnar, desto större chans har du att vinna.

Andra initiativ som kan ses som ett svar på Black Friday är bland annat En köpfri dag (Buy Nothing Day) och White Monday som uppmanar till reflektion kring inköp och en mer medveten konsumtion.