Årstiderna gör Karlskrona mer grönt

Nu börjar Årstiderna leverera sina 100% ekologiska matkassar till Karlskrona och hjälper de som vill få inspiration till att äta mer grönt.

Vegotrenden bland svenskarna är här för att stanna. Förra årets stora Sifo-undersökning Vegobarometern avslöjade att andelen svenskar som äter vegetariskt minst två gånger i veckan har ökat från 19% till 24% sedan 2016. Samtidigt har andelen som svarat att de aldrig äter vegetariskt minskat från 21% till 17% under samma period. Den främsta anledningen till varför fler väljer att äta vegetariskt är, enligt undersökningen, för miljön och klimatets skull. Det finns en större medvetenhet bland svenskarna om hur deras matkonsumtion påverkar miljön och många är villiga att ställa om sina vardagsrutiner för ett mer hållbart levnadssätt.

Årstiderna är det ekologiska företaget med fullt fokus på gröna matkassar som levereras hem till dörren. Bland sortimentet finns inga matkassar med nötkött eller fläskkött, utan istället erbjuds endast vegetariska, veganska och flexitariska alternativ. Målet är att visa att grön kost kan vara inspirerande, mättande och proteinrik. Varje vecka överraskas kunderna med smakrika recept och spännande grönsaker som de kanske aldrig sett förut från Årstidernas egna ekologiska gårdar eller från noga utvalda leverantörer.

- Vi vill vara förstahandsvalet för alla i Karlskrona som vill ha matkasse och samtidigt bry sig om hälsan och klimatet. De goda rätterna i våra matkassar kan man njuta av med ett gott samvete eftersom de är hälsosamma och råvarorna har odlats fram på ett ansvarsfullt sätt, säger Rachel Seow Sosa, marknadschef för Årstiderna.

Det har länge gått att beställa hem de populära matkassarna till stora delar av Sverige och Årstiderna har nu efter stor efterfrågan öppnat upp för leverans till Karlskrona. På samma gång börjar Årstiderna också leverera till följande städer: Jönköping, Kalmar, Kristianstad och Karlshamn.

• Blekinge

Alltid helt ekologiskt!

100 % ekologiska färdiga matkassar och råvaror - levererade till dörren.

Årstiderna producerar och säljer ekologiska livsmedel och matkassar med ett grönt fokus. Företaget har funnits sedan 2006 och kommer ursprungligen från Danmark, det land i världen som äter mest ekologiskt per person.

Årstiderna har ca 9000 privata kunder i Sverige, och säljer utöver det ekologiska fruktlådor till företag.

På Årstiderna ser vi människan som en del av ett stort ekosystem. Det sätt som vi behandlar naturen på bestämmer vad vi kan få tillbaka i form av mat, miljö och rent dricksvatten. Detta skapar ett naturligt beroendeförhållande mellan natur och människa och det vill vi förvalta så bra som möjligt. Förutom egen odling av ekologiska grönsaker och ekologisk frukt, har vi ett nära samarbete med odlarna och leverantörerna av våra råvaror. Vi tillhandahåller råvaror enligt säsong och tillbringar mycket tid ute på landet hos odlarna och leverantörerna. Vi är med i planeringsarbetet för den kommande säsongen och vill gärna, tillsammans med våra leverantörer, berätta historien om odling av kvalitetslivsmedel - direkt från jord till bord.