Årstiderna gör Västerås mer ekologiskt

Försäljningen av ekologisk mat har ökat kraftigt de senaste åren. Trots att matkassebranschen i Sverige är en bransch med hög konkurrens så har Årstiderna haft en stor ökning av sin matkasseförsäljning sedan 2016 och kan nu därför utöka sin verksamhet.

Den explosionsartade efterfrågan på ekologiska matkassar kan bero på att ett större behov av ekologisk mat finns hos svenskarna och det faktum att fyra av tio svenskar vill äta mer ekologiskt enligt en Sifo-undersökning. Den gröna trenden är också en bidragande faktor till Årstidernas expansion och en av de bäst säljande matkassarna är den veganska matkassen som nyligen lanserades i Sverige.

- Vi tror på att det ska vara enkelt att kunna äta både ekologiskt och grönt. Med våra matkassar skapar vi en smidig förbindelse mellan våra ekologiska bönder och de som älskar att laga god och nyttig mat. Alla våra råvaror kommer från gårdar där odling och djuruppfödning sker helt ekologiskt och det är något vi ser att allt fler hushåll i Sverige uppskattar, säger Rachel Seow Sosa, marknadsansvarig på Årstiderna.

Boende i Västerås, Kvicksund och Skultuna har tidigare kunnat beställa Årstidernas ekologiska frukt- och grönsakslådor. Det har varit en stor efterfrågan bland kunderna i dessa städer att även kunna beställa de 100% ekologiska matkassarna, vilket nu alltså är möjligt.

Från och med nu kan alla i Västerås, Kvicksund och Skultuna få leverans av ekologiska matkassar direkt hem till dörren.

• nyheter

• Västmanland

Alltid helt ekologiskt!

100 % ekologiska färdiga matkassar och råvaror - levererade till dörren.

Årstiderna producerar och säljer ekologiska livsmedel. Företaget har funnits sedan 2006 och kommer ursprungligen från Danmark, det land i världen som äter mest ekologiskt per person.

Årstiderna har ca 9000 privata kunder i Sverige, Utöver det säljer de ekologiska fruktlådor till företag.

På Årstiderna ser vi människan som en del av ett stort ekosystem. Det sätt som vi behandlar naturen på bestämmer vad vi kan få tillbaka i form av mat, miljö och rent dricksvatten. Detta skapar ett naturligt beroendeförhållande mellan natur och människa och det vill vi förvalta så bra som möjligt. Förutom egen odling av ekologiska grönsaker och ekologisk frukt, har vi ett nära samarbete med odlarna och leverantörerna av våra råvaror. Vi tillhandahåller råvaror enligt säsong och tillbringar mycket tid ute på landet hos odlarna och leverantörerna. Vi är med i planeringsarbetet för den kommande säsongen och vill gärna, tillsammans med våra leverantörer, berätta historien om odling av kvalitetslivsmedel - direkt från jord till bord.