Pressmeddelande -

Sätter upp hundra olovliga gratistavlor – Erfarna uppstickaren Artiks firar release med guerillamarknadsföring

Stockholmsbaserade Artiks.se skapade stort intresse under söndagen när flera olovliga tavelväggar sattes upp i Stockholms innerstad. Genom kampanjen #ArtForAll vänder posterföretaget Artiks på begreppen: exklusiv konst blir plötsligt tillgänglig för alla.

"Som företag vill vi bryta etiketter och allmänna normer. Vi vill göra affordable art för alla. Tillgänglighet och enkelhet karakteriserar framtidens marknader."

– Patrik Segersven, en av Artiks grundare.

Artiks startades år 2018. De fem grundarna har gedigen erfarenhet av e-handelsdrift. Företagets starka stöttepelare är Moelholm C&C, grundare och tidigare ägare till danska inredningsjätten BoConcept. Idag består Artiks av sju medarbetare. Den digitala marknadsföringsbyrån Bluebird Media, kända för att tänka utanför boxen, står för Artiks digitala expansion och minst sagt iögonfallande marknadsaktiviteter.

Genom ny teknik ska Artiks lyckas sänka den höga returgrad som kännetecknar e-handelsmarknaden för inredning. Inom kort lanserar företaget ett digitalt verktyg som möjliggör en visuell bild av konsten hemma, innan beställningen lagts. De få returer som ändå uppstår doneras redan idag till personer som annars inte haft råd att köpa Artiks väggkonst.

Artiks är en så kallad one stop-shop, som även säljer ramar. Kunden vägleds sömlöst till den perfekta väggkonsten för varje miljö. Efter en lyckad smygstart i Finland följer nu företagets största satsning hittills: Europa. Artiks ambiotion är att bli marknadsledande på europamarknaden för väggkonst och relaterad heminredning.

Under veckan som kommer, ska fler tavlor placeras ut i Stockholms innerstad. Den som vill ta del av gratiskonsten bör följa Artiks instagramkonto, @artiksdesign. Där kommer platserna för tavelväggarna att annonseras i Instagram Stories.